۱۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۳

خیز چین برای حضور بیشتر در قطب شمال طی سال ۲۰۲۶

حمل‌ونقل کانتینری از طریق قطب شمال قرار است در سال ۲۰۲۶ توسط چین به‌طور چشمگیری افزایش یابد. اپراتور چینی Sealegend پس از موفقیت ترانزیت کشتی Istanbul Bridge، از اجرای ۱۶ سفر دریایی قطار سریع‌السیر قطب شمال چین در سال آینده خبر داده است.
کد خبر: ۱۰۴۸۵۴

خیز چین برای حضور بیشتر در قطب شمال طی سال ۲۰۲۶

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مارین‌لینک؛ پس از تکمیل نخستین سفر دریایی قطار سریع‌السیر قطب شمال از نینگبو-ژوشان چین به فلیکستو بریتانیا که ۲۰ روز زودتر از زمان مقرر به پایان رسید، شرکت Sealegend قصد دارد در سال آینده ۱۶ سفر دریایی از مسیر قطب شمال انجام دهد.
بر اساس این گزارش، برداشت مشتریان از حمل‌ونقل از مسیر قطب شمال نیز در حال تغییر است، زیرا پس از سفر موفق Istanbul Bridge، تقاضاهای بیشتری از سوی مشتریان به این شرکت ارائه شده است.
لی شیائوبین، مدیر عملیاتی شرکت Sealegend، در این زمینه گفت:«نخستین سفر دریایی از گذرگاه شمال شرقی دریای قطب شمال انتظارات ما را برآورده کرده است. دریای قطب شمال مزایای طبیعی فراوانی دارد و شایسته توجه ویژه است.»
به گفته‌ او، این شرکت قصد دارد از فصل بدون یخ تابستان آینده، یعنی بین ماه‌های ژوئیه تا نوامبر، برای انجام سفرهای خود نهایت استفاده را ببرد.
هنوز مشخص نیست آیا Sealegend قصد دارد کشتی‌های کانتینری کلاس یخ بیشتری خریداری کند یا خیر. با این حال، درجه یخ پایین کشتی Istanbul Bridge در سطح Ice1 برای عبور از اقیانوس منجمد شمالی در اواخر سپتامبر کافی بود.
شرایط در قطب شمال طبق انتظار پیش رفت و دریاها نسبتاً آرام بودند. کشتی Istanbul Bridge یکی از سریع‌ترین ترانزیت‌های قطبی ثبت‌شده را با پیمودن ۳۵۰۰ مایل دریایی از تنگه برینگ تا دریای بارنتز با سرعت نزدیک به ۱۷ گره دریایی به پایان رساند.
در ادامه گزارش آمده است، با توجه به اینکه یک سفر رفت‌وبرگشت کامل از طریق قطب شمال، شامل بارگیری و تخلیه در چندین بندر چین و اروپا، حدود دو ماه زمان می‌برد، شرکت Sealegend باید برای اجرای ۱۶ سفر در یک بازه ۴ تا ۵ ماهه، پنج تا شش کشتی را به این مسیر اختصاص دهد.
این شرکت بر این باور است که اگر در آینده بتوان با استفاده از کشتی‌های کانتینری کلاس یخ‌شکن، دوره فعالیت را به ۸ تا ۱۰ ماه در سال افزایش داد، مسیر لجستیکی Arctic Express به یک گزینه‌ی اقتصادی بسیار جذاب تبدیل خواهد شد.
لی می‌گوید:«قطار سریع‌السیر قطب شمال مدت‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است. افراد زیادی به آن اندیشیده‌اند، اما هیچ‌کس تا کنون آن را عملی نکرده بود. پس از انجام مقدمات لازم، ما شجاعانه نخستین گام را برداشتیم. البته منحنی یادگیری، به‌ویژه برای اپراتورهای جدید با تجربه اندک در آب‌های قطب شمال، بسیار پرشیب خواهد بود.»
وی هشدار داد که برنامه‌ریزی مسیرها و تدوین طرح‌های اضطراری همچنان چالشی بلندمدت برای اپراتورها خواهد بود. برخی از این چالش‌ها شامل نیاز به آموزش تخصصی، استفاده از اسکورت‌های فصلی کشتی‌های یخ‌شکن، و هزینه‌های بالای بیمه است. به‌ویژه در اواخر سال که عرض‌های جغرافیایی بالا با تاریکی دائمی روبه‌رو می‌شوند، مشکلات بیشتری برای خدمه پدید می‌آید.
لی در پایان تأکید کرد که توسعه مسیرهای کشتیرانی در قطب شمال، نیازمند حمایت دولت‌ها، طراحان و سازندگان کشتی است. به‌تازگی روسیه و چین از همکاری مشترک برای توسعه کشتیرانی تجاری از طریق قطب شمال خبر داده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار