۲۹ تير ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۷

بنادر رژیم صهیونیستی زیر ضرب حملات یمن

بسته شدن بندر ایلات و کاهش خدمات بیمه در بندر حیفا، تأثیر عمیق راهبردی حملات یمنی‌ها بر زیرساخت‌های دریایی و تجاری رژیم صهیونیستی را آشکار کرده و این احتمال وجود دارد که شرکت‌های کشتیرانی به تدریج از پهلوگیری در بندر حیفا خودداری کنند و منجر به تعطیلی کامل آن شوند، همانطور که در بندر ایلات اتفاق افتاد.
کد خبر: ۱۰۳۶۳۶

بنادر رژیم صهیونیستی زیر ضرب حملات یمن

 

به گزارش مانا، پیامدهای حملات نیروهای مسلح یمن علیه رژیم صهیونیستی و منافع آن در دریای سرخ، علاوه بر پیامدهای اقتصادی، فراتر از تأثیر مستقیم نظامی، ابعاد عمیق روانی، اخلاقی و سیاسی در جامعه صهیونیستی دارد، تا جایی که به نظر می‌رسد که فلج شدن بندر ایلات پایان کار نیست؛ چرا‌که تهدید مشابهی پس از اعلام یمن مبنی بر قرار دادن بندر حیفا در فهرست اهداف دریایی خود، بر سر راه این بندر نیز قرار دارد.

با تشدید بحران بیمه و امتناع شرکت‌های کشتیرانی از پهلوگیری در بنادر رژیم صهیونیستی، نگرانی‌ها در سرزمین‌های اشغالی در مورد اینکه این رژیم به زودی با محاصره دریایی مضاعف روبه‌رو شود و از بنادر جنوبی و شمالی خود محروم بماند، افزایش یافته است.

حملات مکرر یمن، ضعف‌های ساختاری در بازدارندگی و قابلیت‌های دفاعی، به ویژه در رابطه با سپر موشکی و سیستم‌های رهگیری را آشکار کرده است که به موضوع انتقادات گسترده داخلی تبدیل شده‌اند. از طرفی هم پوشش شدید این حملات توسط رسانه‌های محلی و بین‌المللی، به ایجاد ترس در شهرهای صهیونیستی و تشدید فشار بر بخش‌های مرتبط با حمل‌و‌نقل دریایی، بیمه و هوانوردی، در بحبوحه افزایش بی‌میلی سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار رژیم به دلیل عدم قطعیت مداوم، کمک کرده است.

شوک در محافل اقتصادی و سیاسی رژیم صهیونیستی

با این حال، اعلام رسمی کابینه رژیم صهیونیستی مبنی بر تعطیلی دائمی بندر ایلات، که از ۲۰ ژوئیه آغاز شد، موجی از شوک را در محافل اقتصادی و سیاسی رژیم ایجاد کرد. این اقدام پس از تأیید فروپاشی کامل فعالیت‌های تجاری در بندر و انباشت بدهی‌ها به دلیل کاهش شدید ترافیک کشتیرانی صورت گرفت. این تعطیلی نتیجه مستقیم محاصره دریایی یمنی‌ها بر دروازه شرقی رژیم صهیونیستی است، جایی که ترافیک کشتیرانی از اواخر سال ۲۰۲۳ به تدریج کاهش یافت تا اینکه در نیمه اول سال ۲۰۲۵ تقریباً متوقف شد.

بندر ایلات تنها بندر دریایی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ است و تصمیم به تعطیلی آن، سابقه‌ای خطرناک برای صهیونیست‌هاست که زنجیره‌های تأمین و پیوندهای تجاری با بازارهای آسیایی و آفریقایی را تهدید می‌کند. در تحولی جدید که منعکس‌کننده پیامدهای استراتژیک فزاینده حملات دریایی یمن است، حملاتی که درگیری را به قلب مسیرهای تجاری رژیم صهیونیستی منتقل کرده و واقعیت‌های جدیدی را بر معادلات بازدارندگی دریایی در منطقه تحمیل کرده است، این رژیم از طریق دیپلماسی برای رسیدگی به توقف فعالیت‌های شرکت‌های بیمه دریایی بسیج شده است.

این در حالی است که نگرانی‌هایی در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد که شرکت‌های کشتیرانی به تدریج از پهلوگیری در بندر حیفا خودداری کنند و منجر به تعطیلی کامل آن شوند، همانطور که در بندر ایلات اتفاق افتاد.

خودداری شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی از پهلوگیری در بنادر رژیم صهیونیستی

منابع ناوبری به وب‌سایت بریتانیایی «میدل ایست آی» فاش کردند که رژیم صهیونیستی در حال انجام تماس‌های فوری با شرکت‌های بیمه دریایی بین‌المللی است تا به بحران توقف پوشش بیمه‌ای «خطر جنگ» تحمیل شده بر کشتی‌های مرتبط با آن رسیدگی کند.

این اقدام رژیم صهیونیستی پس از تصمیم شرکت بیمه آمریکایی «تراولرز» مبنی بر عدم ارائه پوشش اضافی برای کشتی «اترنیتی سی» که به همراه کشتی «مجیک سیز» در دو حمله یمنی در اوایل ژوئیه در دریای سرخ غرق شد، صورت می‌گیرد.

به گفته منابع کشتیرانی، انتظار می‌رود شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی از پهلوگیری در بنادر رژیم صهیونیستی خودداری کنند، زیرا از ضررهای احتمالی ناشی از امتناع شرکت‌های بیمه از پوشش سفرهای دریایی آنها می‌ترسند. برآوردها نشان می‌دهد که اپراتور یونانی کشتی غرق‌شده‌ «مجیک سیز» بدون بیمه ممکن است با ضرری تا ۲۰ میلیون دلار مواجه شود.

مقامات امنیتی دریایی نیز به این وب‌سایت تأیید کردند که بندر حیفا ممکن است با خروج احتمالی تعدادی از خطوط کشتیرانی بین‌المللی، به‌ویژه با توجه به اکراه شرکت‌های بیمه برای تعامل با کشتی‌هایی که قبلا در بنادر رژیم صهیونیستی پهلو گرفته‌اند، با «فلج تدریجی» مواجه شود.

بندر حیفا مهم‌ترین و شلوغ‌ترین بندر رژیم صهیونیستی برای ارتباطات دریایی با اروپا است و این امر، کاهش خدمات بیمه را به تهدیدی استراتژیک برای زیرساخت‌های تجاری این رژیم در شمال تبدیل می‌کند.

با این حال، پیامدهای حملات یمن به بخش هوانوردی نیز گسترش یافته است، به‌طوری که چندین شرکت هواپیمایی بین‌المللی به دلیل افزایش خطرات امنیتی و احتمال حملات موشکی یا پهپادی، از انجام پروازها به فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو خودداری کرده‌اند. این واقعیت چالش‌های جدیدی را برای گردشگری و اقتصاد رژیم صهیونیستی ایجاد کرده و احساس انزوای منطقه‌ای و بین‌المللی را تشدید کرده است. طبق گزارش کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی، اکثر شرکت‌های هواپیمایی خارجی پروازهای خود به اراضی اشغالی را حداقل تا پایان تابستان لغو کرده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار