با همکاری گروهی از ماهیگیران روس ۵ نهنگ بلوگای سفید از جان باختن روی شنهای ساحل در خاور دور نجات پیدا کردند.
مدیرکل بنادر استان بوشهر: آتش در کشتی خارجی حامل گاز LPG در آبهای عسلویه کنترل شد و همه ۲۲ سرنشین این شناور نجات پیدا کردند.
کفهای سمی و بدبو به شکل ابرهای غلیظ بخشهایی از رودخانهای در جنوب شرقی برزیل را پوشانده و از روز جمعه (۷ ژوئیه) به پاییندست در حال حرکت است. تصاویر هوایی نشان میدهد که رودخانه «تیته» Tiete، بزرگترین رودخانه سائوپائولو با بیش از هزار کیلومتر و عبور از ایالت از شرق به غرب سفیدپوش شده است. لایه کف بدبو از ضایعات مواد شوینده و بقایای شیمیایی که بدون تصفیه به رودخانه ریخته شده است، ناشی میشود. یک سازمان غیردولتی در برزیل گزارش داد که آلودگی در بخشی از رودخانه تیته در سال ۲۰۲۲ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۱، منطقه آلوده ۸۵ کیلومتر بود.
هزاران بازدید کننده برای تماشای بزرگترین قایق اژدهای جهان به جشنواره مسابقه قایق اژدها در یایانگ چین هجوم آوردند. ویدئویی از این قایق منتشر شده که طول آن دقیقاً ۹۹.۹ متر طول، ۱.۸۸ متر عرض و ۱۰۶ کابین برای بیش از ۴۰۰ نفر دارد. بیش از ۳۰۰۰ عضو از ۲۳ تیم محلی قایق اژدها در مسابقات سنتی جشنواره قایق اژدها شرکت کردند. این قایق که طی چهار ماه توسط مردم محلی ساخته شده، در حال حاضر بزرگترین و طولانیترین قایق در نوع خود در جهان است.
دریانوردان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سکان ناوگانی قدرتمند را در دست دارند تا توانمندیشان را در دنیا به رخ کشند و دستاورد های ارزشمندی را در تاریخ زرین این دیار کهن به یادگار بگذارند.
آنها در سایه شدیدترین تحریم های بین المللی، سودای بی پروای دشمنان قسم خورده این مرز و بوم را نقش بر آب کرده اند.
️دریانوردانی که راهبری ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان خط دوم دفاعی کشور به دست دارند، باورشان خدمت به مردمانی همیشه سربلند و ایرانی سرافراز است.
سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به منظور توسعه خدمات حمل و نقل دریایی در بندر خدماتی پارس، تفاهم نامه و قرارداد همکاری امضا کردند.
۱۲ سال پیش، در سال ۲۰۱۱، یونسکو صنعت لنجسازی را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس قرار داد. با این حال با افول صنعت کشتیهای چوبی، فلسفه دریانوردی در خلیج فارس و مهارتهای سنتی آن به تدریج در حال محو شدن است.
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش کشورمان شامل ناوشکن دنا و ناوبندر مکران برای اولین بار دور دنیا را طی کرد. این ناوگروه ماموریت خود را در مهرماه سال گذشته از بندرعباس آغاز کرد. وارد اقیانوس هند شد و در بندر بمبئی و جاکارتا پهلو گرفت. سپس از شمال استرالیا وارد اقیانوس آرام شد. سه توفان در این اقیانوس را پشت سر گذاشت و از تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکای جنوبی عبور کرد و سپس در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلو گرفت. دناو مکران در ادامه از اقیانوس اطلس عبور کرد و در بندر کیپ تاون آفریقای جنوبی پهلو گرفتند. این ناوگروه در ادامه وارد اقیانوس هند شد و اکنون در بندر عدن حضور دارد و در چند روز آینده به آبهای کشور بازمیگردد.این ماموریت که تاکنون ۱۲۳ روز به طول انجامیده برای اولین بار در تاریخ ایران توسط نیروی دریایی ارتش انجام شد.
تصاویری از حیاتوحش عجیب در کف یک نفتکش را مشاهده میکنید.
یک نفتکش در سواحل جنوبی مالزی طعمه حریق شده است و سه نفر از خدمه آن همچنان مفقود هستند. این کشتی پرچم کشور گابن را داشته است.
نه تنها در نشستها و مجامع بینالمللی، بارها نام همیشگی «خلیج فارس» مطرح شده، بلکه در یکی مهمترین اتفاقات بینالمللی در حوزه فرهنگ نیز، این نام به دفعات شنیده شده، که شاخصترین نمونۀ آن را باید ثبت جهانی پرونده «دانش ساخت و دریانوردی با لنجسازی سنتی در حوزه خلیج فارس» دانست. سندی که سال ۱۳۹۰ با تایید همۀ کارشناسان و ارزیابان یونسکو از کشورهای مختلف جهان تایید و به ثبت رسید. در این گفتوگوی ویدیویی علی شهیدی، مدیر گروه فرهنگ و زبانهای باستانی و ایرانشناسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، به عنوان مسئول بخش علمی، پژوهشی این پرونده، دربارۀ نقش خلیجفارس در روند تدوین آن صحبت میکند.
ویدئویی از رژه نیروی دریایی ارتش به مناسبت روز ارتش در آبهای نیلگون خلیجفارس.