۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳

لزوم تدوین استراتژی بهداشت روان دریانوردان

ارتقا سلامت روان دریانوردان و انطباق آن با الزامات بهداشتی و ایمنی در دوران کرونا از طریق تدوین یک استراتژی مناسب جهانی می‌تواند در انگیزه، رفاه و کارآیی آنان پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد.
کد خبر: ۹۰۴۰۰
لزوم تدوین استراتژی بهداشت روان دریانوردان
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ بر اساس نظر‌سنجی از دریانوردان به صورت آنلاین در دوران کرونا اعزام مشاوران به بنادر، کشتی‌ها، مشاوره دیجیتال و توجه به نیاز‌های دریانوردان توانسته به طور فزاینده‌ای در دوران کرونا تأثیر مثبت خود را در بالا رفتن انگیزۀ دریانوردان و سلامت روان آن‌ها گذاشته که خوشبختانه در حال افزایش است.

بر اساس این گزارش دکتر "رابرت جیسون" و "پیتر نیکسون" مشاوران عالی بهداشتی چند شرکت بزرگ کشتیرانی و مراکز مشاوره‌ای سازمان‌های مردم نهاد که در دوران کرونا اکثر اوقات خود را صرف توجه به سلامت روان دریانوردان کرده و تجارب ارزشمندی در این زمینه کسب کرده‌اند معتقدند اگرچه در حال حاضر در هر جایی که اثری از دریانوردان دیده می‌شود سعی می‌شود تست‌های روانشناسی چه از طریق موبایل و چه از طریق رایانه انجام شود، با این حال به نظر می‌رسد تدوین یک استراتژی بهداشت روان که به صورت قانونمند و نظام‌مند نقش اساسی را در بهداشت دریانوردان داشته باشد، ضروری است.

 به گفتۀ آنان این استراتژی می‌تواند هم در دوران کرونا و هم در دوران پسا کرونا تأثیر خود را برای اطلاع از نحوۀ بهداشت روان دریانوردان و امتیازبندی آنان به دست آورد.

"رابرت جیسون" در این زمینه گفت: نتایج نظر‌سنجی از ۸۲۳۵ در‌یانورد و کادر بندری نشان می‌دهد در حال حاضر بسیا‌ری از آنان به علت عدم تغییر خدمه، عقب افتادن حقوق و دستمزد، واکسینه نشدن، اعزام نشدن به مرخصی، انتشار اخبار شیوع مجدد کرونا و... باعث شده نوعی روان‌پریشی این قشر را تهدید کند. ناگفته نماند ضرورت واکسیناسیون تمامی دریانوردان در اسرع وقت حتی به صورت اجباری در ۷۰ درصد از نظرسنجی‌ها قید شده است.

وی خاطر نشان ساخت: در بسیاری از بنادر که مشکلات مورد اشاره کاهش یافته، زندگی دریایی از وضعیت مناسبی برخوردار است و بهداشت روانی دریانوردان نیز در سطح قابل قبولی است.

لزوم تدوین استراتژی بهداشت روان دریانوردان
وی با اشاره به اینکه برخلاف بسیاری از تحلیلگران، پزشکان و مسئولان بهداشت مناطق که اعتقاد دارند نقشۀ زندۀ ویروس کرونا در دسترس دریانوردان باشد، اعتقاد دارم در کنار توجه به مشکلات از سوی مسئولان و روان‌شناسان  باید سعی شود اخبار و حوادث منفی را از دریانوردان چه در داخل خانه و چه در کشتی و چه در دوران قرنطینه دور کنیم.

 از سوی دیگر در این شرایط بحرانی کرونایی  برخی از نیاز‌ها و خواسته‌های دریانوردان را زیاده خواهی تلقی نکنیم و به  نیاز‌های برحق دریانوردی که ماههاست  ضمن درگیری با کرونا از هیچ تلاشی برای ادامه روند حمل کالا شانه خالی نکرده، توجه کنیم.

از سوی دیگر مالکان کشتی و تمامی خدمه که بر روی کشتی با یکدیگر به کار و فعالیت مشغولند در رابطه با ویروس کرونا توجیه شده و حتماً واکسینه شوند، زیرا بررسی نظر سنجی‌های ما نشان می‌دهد واکسینه شدن دریانوردان ۸۰ درصد از استرس‌ها و اضطراب‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی‌های ناشی از ابتلا دریانوردان به کرونا را بهبود می‌بخشد.

وی در ادامه می‌افزاید: تجزیه و تحلیل داده‌های دریافتی نشان می‌دهد دریانوردانی که واکسینه شده‌اند و به زندگی عادی خود بر‌گشته‌اند از سلامت روانی کامل برخوردار می‌شوند.

وی به مالکان کشتی، فرماندهان و افسران توصیه می‌کند درصورتی‌که دریانورد جدیدی به کشتی اضافه می‌شود آخرین مراحل ابتلا نامبرده به ویروس و بهبودی از یک سو و واکسینه شدن یا نشدن وی به اطلاع تمامی دریانوردان مقیم در کشتی برسد و در این زمینه به هیچ عنوان لاپوشانی صورت نگیرد، زیرا در‌صورتی‌که دریانوردان پی به واقعیت‌های مربوط به همکار جدید ببرند مسلماً در بهداشت روانی آن‌ها تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وی از تمامی مراکز درمانی و مشاوره‌ای درخواست می‌کند اطلاعات مربوط به نظر‌سنجی مشاوره‌های پزشکی در ارتباط با دریانوردان را در اختیار سازمان IMO قرار دهند تا نسبت به تدوین استراتژی بهداشت روان به عنوان حامی، کمک مؤثری داشته باشند.

به گفته وی برخی از مالکان کشتی و یا فرماندهان احساس می‌کنند که اعزام مشاور به کشتی‌ها بار مالی دارد به همین جهت از پذیرفتن آن‌ها خودداری می‌کنند د‌رحالی‌که چنین نیست و مشاوره می‌تواند تلفنی هم صورت گیرد. زیرا یافته‌های ما از تماس‌های تلفنی با دریانوردان و خانواده‌های آنان نشان می‌دهد در‌صورتی‌که دریانوردان احساس کنند بهداشت روانی از سوی مالکان کشتی و یا کادر بندری پیگیری شده و از دفتر مشاوره خطوط کشتیرانی با آنان تماس گرفته می‌شود نیمی از بهداشت روانی از دست رفته خود را باز می‌یابند.

وی در پایان از سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد در تدوین استراتژی بهداشت روان دریانوردان، جامعۀ دریایی را مساعدت کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار