۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

کشتی‌ها بر اساس میزان کربن سوخت رتبه بندی می‌شوند

سازمان بین‌المللی دریانوردی اعلام کرد به منظور کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و دستیابی به اهداف قانون IMO ۲۰۲۰ تمامی کشتی‌ها بر اساس میزان انتشار کربن به صورت اجباری رتبه‌بندی می‌شوند.
کد خبر: ۹۰۱۸۵
کشتی‌ها بر اساس میزان کربن سوخت رتبه بندی می‌شوند
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ در بیانیه IMO آمده است یکسری اقدامات اساسی اجباری برای کاهش انتشار کربن در حمل و نقل دریایی اتخاذ شده که به زودی لازم‌الاجرا خواهد شد.

 بر این اساس کشتی‌ها متناسب با  بهره وریِ انرژی خود به ترتیب  حروف الفب A.، B.، C.، D.، E. درجه بندی می‌شوند. کشتی‌هایی که درجه A. دریافت می‌کنند کمترین میزان  کربن را دارا می‌باشند و از سوی مقامات بندری و سایر ذی‌نفعان تشویق شده و مشکلی در تردد برای آنان وجود نخواهد داشت و از حمایت‌های مالی برای دریافت وام برخوردار می‌شوند.

سازمان IMO در ادامۀ این بیانیه یاد‌آور شده است کشتی‌های دارای درجهB، C، D. و E. ضمن اینکه ممکن است برای تردد آن‌ها مشکلاتی پدید آید، برای سه سال متوالی یک برنامۀ اصلاحی اجباری را اجرا خواهند کرد تا به مرحله A. برسند.

در همین حال "کیتاک لیم" دبیرکل IMO در زمینۀ اقدامات اجباری و بهره وری انرژی IMO طی سخنانی گفت: تصویب اقدامات جدید بر‌اساس اقدامات اجباری بهره وری انرژی است که منجر به حمل و نقل درست در مسیر کربن زدایی خواهد بود. زیرا اعتقاد دارم اجباری بودن قوانین و دستورالعمل‌ها، ضمانت اجرا را دوچندان می‌کند.

وی افزود: مسیر کربن زدایی یک مسیر طولانی مشترک است که باید دیدگاه‌های مختلف با یکدیگر در این مسیر یکسان شوند تا در زمینۀ کاهش گاز‌های گلخانه‌ای پیشرفت  قابل توجهی حاصل شود. همانگونه که از زمان اجرای قانون  IMO۲۰۲۰ پیشرفت قابل توجهی را شاهد هستیم.

"کیتاک لیم" یاد‌آور شد: صنعت کشتیرانی مسیر کربن زدایی را ادامه خواهد داد و در این میان تصمیمات بلندپروازانه‌ای را شاهد نیستیم بلکه همه آن‌ها بر‌اساس شواهد و واقعیت‌ها صورت می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اصلاحات کنوانسیون مارپول از اول نوامبر سال ۲۰۲۲ و همچنین الزامات صدور گواهینامه EEXI و CII از اول ژانویه ۲۰۲۳ لازم‌الاجرا خواهد شد که می‌تواند نقش موثری در کاهش آلودگی داشته باشد.

وی ضمن بیان این مطلب که اولین گزارش‌های رتبه‌بندی میزان کربن سوخت  در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ براساس نوع کشتی‌ها و خطوط کشتیرانی برای اطلاع جامعه دریایی منتشر خواهد شد، تاکید کرد: سازمان بین‌المللی دریانوردی امیدوار است حداکثر تا اول ژانویه سال ۲۰۲۶ اثربخشی اجرای قانون ۲۰۲۰، اصلاحات پیوست مارپول و گواهینامه CII و EEXI را مشاهده کرده و در صورت لزوم اصلاحات بیشتری را تدوین و تصویب کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار