۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
در مجمع عمومی عادی سالیانه صورت گرفت:

تقسیم سود ۱۲۸۰ ریالی کشتیرانی دریای خزر/ برنامه توسعه فعالیت‌ها تشریح شد

تقسیم سود ۱۲۸۰ ریالی کشتیرانی دریای خزر/ برنامه توسعه فعالیت‌ها تشریح شد
مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی دریایی خزر منتهی به سال مالی ۳۰ اسفند ۹۹ برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۱۶۹
به گزارش خبرنگار مانا؛ صبح امروز یکشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰، مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی دریای خزر با حضور ۸۹ درصد از سهامداران برگزار شد.

در آغاز این مجمع؛ مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با ارائه گزارشی مجموع فعالیت‌ها و دستاورد‌های این شرکت را در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ تشریح کرد.

کاپیتان داود تفتی با بیان اینکه بهای تمام شده فروش در سال ۹۹ افزایش یافته است، تصریح کرد: مسائل و مشکلات تحریمی که به افزایش تورم ختم شده است زمینه ساز افزایش نرخ عوارض بندری در سال ۹۹ شد همچنین کشتیرانی دریای خزر در جهت رعایت کنوانسیون بین‌المللی مارپول و حفاظت از محیط زیست منطقه دریای خزر استفاده از سوخت استاندارد کم سولفور را در دستور کار قرار داد که به معنای افزایش هزینه‌های حمل است.

وی افزود: با وجود این افزایش هزینه‌ها حاشیه سود کشتیرانی دریای خزر در سال ۹۹ به ۲.۳۰ درصد افزایش یافته است.

کاپیتان تفتی در رابطه با چگونگی دستیابی به این حاشیه سود به توسعه فعالیت‌های ناوگان طی سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: در این سال تلاش کردیم که از ظرفیت تمام بنادر شمال کشور بهره ببریم به عنوان مثال پس از پنج سال توقف تردد به بندر فریدونکنار را آغاز کردیم.

وی اجرای برنامه منظم هفتگی حمل کانتینر را از دیگر دستاورد‌های کشتیرانی دریای خزر طی سال ۹۹ اعلام و خاطر نشان کرد: حمل کانتینری از مبداء بنادر شمال کشور به بنادر آکتائو و آستاراخان به صورت منظم در حال انجام است و با مذاکراتی که انجام شده به زودی تردد شناور‌های کشتیرانی دریای خزر به بندر ماخاچ قلعه نیز آغاز خواهد شد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر از جمله اقدامات درآمدزای این کشتیرانی را در سال ۹۹، ورود به بازار حمل بار بین‌المللی دانست و گفت: به تازگی حمل بار از بندر آکتائو قزاقستان به بندر باکو در جمهوری آذربایجان را آغاز کرده‌ایم که درآمد و سود خوبی را برای شرکت ایجاد کرده است.

وی از اهداف راهبردی و مهم کشتیرانی دریای خزر طی سال ۱۴۰۰ را توسعه تردد شناور‌های این شرکت به مقاصد جدید در دریای سیاه و آزوف اعلام کرد و بیان داشت: در سال گذشته و سال جاری زمینه سازی برای ورود به بازار‌های جدید را صورت داده‌ایم که امیدواریم با خرید شناور‌های تازه بتوانیم آن را محقق کنیم.

کاپیتان تفتی توجه ویژه به کریدور‌های شمال-جنوب و شرق به غرب را دیگر برنامه توسعه بازار در کشتیرانی دریای خزر دانست و گفت: هم اکنون بندر چابهار دسترسی کشور افغانستان به دریای آزاد در جنوب کشور را فراهم کرده است، اما با مطالعات و سپس مذاکراتی که با تجار این کشور داشته ایم در صدد هستیم بار شمالی این کشور را از طریق دریای خزر حمل کنیم که با توجه به بازار مناسب این کشور دستاورد مهمی برای کشتیرانی دریای خزر در توسعه بازار است.

وی در رابطه با دیگر فعالیت‌های کشتیرانی دریای خزر در کریدور‌های حمل و نقلی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشتیرانی دریای خزر در مسیر‌های بین‌المللی و ترانزیت فعال است و در زمینه حمل خودرو و کانتینر بازار مناسبی را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل کشتیرانی دریایی خزر در ادامه سخنان خود در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت به اهم اقدامات صورت گرفته در سال ۹۹ پرداخت و در این رابطه گفت: از مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین اقدامات صورت گرفته می‌توان به تدوین سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ کشتیرانی دریای خزر اشاره کرد، در همین راستا واحد برنامه ریزی و توسعه نیز در کشتیرانی دریای خزر ایجاد شده است.

مطالعات خرید شناور‌های جدید از جمله تانکر و جنرال کارگو از دیگر اقدامات راهبردی در کشتیرانی در‌یای خزر طی سال ۹۹ بود که کاپیتان تفتی به آن‌ها اشاره کرد و ادامه داد: امیدوار هستیم با رفع تحریم‌ها و حل مشکلات و محدودیت‌های مبادلات بانکی بتوانیم با خرید این شناور‌ها گامی مؤثر در توسعه بازار کشتیرانی دریای خزر برداریم.

وی به ایجاد دفتر در بندر امیرآباد نیز اشاره کرد و افزود: این دفتر به مساحت ۲۸۰ متر و در دو طبقه در مردادماه سال جاری افتتاح خواهد شد و کمک شایان توجهی را به تسهیل و تسریع فعالیت کشتیرانی دریای خزر در خدمات رسانی به مشتریان در بندر امیرآباد خواهد داشت.

کاپیتان تفتی ورود کشتیرانی دریای خزر به بازار چارترینگ را دستاورد مهمی ارزیابی کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های بازار چارترینگ سود خالص صد درصدی آن است و تلاش خواهیم کرد در سال جاری در این بازار نیز به صورت فعال تری مشارکت کنیم.

تجهیز ناوگان کشتیرانی دریای خزر به اینترنت و تلفن ماهواره‌ای دستاورد بعدی کشتیرانی دریای خزر بود که مدیر عامل این شرکت در مجمع عمومی عادی سالیانه به آن اشاره کرد.

وی در این باره گفت: اینترنت و تلفن ماهواره‌ای به کسب اطلاعات روزآمد برای فرماندهان شناور‌ها کمک شایان توجهی خواهد کرد همچنین سطح ایمنی شناور‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

تفتی تاکید کرد: کشتیرانی دریای خزر تنها ناوگان کشتیرانی فعال در دریای خزر است که به تلفن ماهواره‌ای مجهز شده است.

وی در ادامه اظهارات خود به موضوع کاهش عملکرد بنادر شمال در سال ۹۹ به علت شیوع کرونا و فشار تحریمی نیز اشاره‌ای داشت و در این رابطه خاطر نشان کرد: طی سال گذشته بنادر شمال کشور با کاهش یک میلیون ۳۰۰ هزار تنی در عملکرد خود مواجه بودند با این حال کشتیرانی دریای خزر در همین بازار کاهشی موفق شد ۱۲ درصد در حمل بار عملکرد مثبت داشته باشد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر از جمله موانع توسعه فعالیت‌ها در سال ۹۹ را تحریم دانست و گفت: صرف نظر از مشکلات بانکی و دیگر محدودیت‌ها، کشور ترکمنستان به عنوان یکی از بازار‌های پررونق منطقه دریای خزر با تبعیت از تحریم‌ها این بازار را برای شرکت‌های ایرانی بسته نگاه داشته است.

وی ادامه داد: مشکلات ناشی از شیوع کرونا نیز هزینه‌های حمل را طی سال گذشته افزایش داده است از جمله اینکه در هر صورت ابتلای هر کدام از پرسنل به کرونا شناور مجبور به توقف تا حدود سه هفته در برخی بنادر می‌شد همچنین با ورود به هر بندری کشتی و کالا باید به صورت کامل ضد‌عفونی می‌شد که آن نیز هزینه‌های مربوط به خود را دارد.

تفتی با بیان اینکه علی‌رغم تمام این موانع و مشکلات عملکرد کشتیرانی دریای خزر طی سال مالی ۱۳۹۹ مثبت بوده است، تصریح کرد: در این سال سهم از بازار کشتیرانی دریای خزر با رشد ۹.۲ درصدی به ۳.۳۰ درصد رسیده است این در حالی است که در این سال حمل کالا‌های اساسی به عنوان بخشی از بازار حمل و نقلی کشتیرانی دریای خزر با کاهش مواجه بوده است.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع سیلوی غلات کشتیرانی دریای خزر در بندر انزلی اشاره کرد و در این رابطه گفت: این سیلو یکی از دارایی‌های مهم کشتیرانی دریای خزر است که با توجه به قرار گرفتن در منطقه آزاد انزلی درآمدزایی مستقیم و غیرمستقیم خوبی را برای این شرکت ایجاد کرده است.

تفتی افزود: این سیلو هم اکنون تنها سیلو در شمال کشور است که گواهینامه و استاندارد بین‌المللی دارد و صاحبان کالا با خیالی آسوده می‌توانند به کیفیت بالای خدمات آن اعتماد کنند.

مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر در بخش پایانی گزارش خود در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت به مذاکره برای دریافت سوخت کم سولفور یارانه‌ای اشاره و خاطر نشان کرد: در مذاکره با سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی کشور در تلاش هستیم که در جهت کاهش هزینه سوخت، سوخت را با قیمت یارانه‌ای دریافت کنیم که امیدواریم این مذاکرات به زودی به نتیجه مطلوب برسد.

شایان ذکر است؛ در ادامه مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی دریای خزر منتهی به سال مالی ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ پس از انتصاب حسابرس و بازرس قانونی، تعیین اعضای هیئت مدیره و  تعیین روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار، ۹۰ درصد از سود قابل تقسیم به ازای هر سهم ۱۲۸۰ ریال در میان سهامداران تقسیم شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار