۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶

آغاز پروژه ۵ ساله احیای تالاب هامون با ۱۰ میلیون یورو اعتبار

مدیر کل سابق دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های معاونت محیط زیست دریایی از دریافت ۱۰ میلیون یورو اعتبار طی مدت پنج سال برای احیای تالاب هامون خبر داد و گفت: امسال اولین سال دریافت بخشی از این مبلغ محسوب می‌شود که امیدواریم با گذشت پنج سال شاهد احیای این تالاب مهم کشور باشیم.
کد خبر: ۹۰۱۰۸
آغاز پروژه ۵ ساله احیای تالاب هامون با ۱۰ میلیون یورو اعتبار

مسعود باقرزاده کریمی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت تالاب هامون اظهار داشت: تالاب هامون در مقایسه با سال‌های قبل از شرایط بهتری برخوردار است.

مدیر کل سابق دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های معاونت محیط زیست دریایی از مذاکره با مسئولان مربوطه کشور افغانستان به منظور تامین حق‌آبه این تالاب بابت تامین اب کشاورزی و شرب خبر داد.

به گفته وی، سهم محیط زیست آب تالاب هامون هر ساله از طریق سیلاب‌های رودخانه هیرمند تامین می‌شود.

وی در ادامه از دریافت ۱۰ میلیون یورو اعتبار طی مدت پنج سال برای احیای تالاب هامون خبر داد و بیان داشت: امسال اولین سال دریافت بخشی از این مبلغ محسوب می‌شود که امیدواریم با گذشت پنج سال شاهد احیای این تالاب مهم کشور باشیم.

مدیر کل سابق دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های معاونت محیط زیست دریایی، تاکید کرد: طی پروژه احیای تالاب هامون، برنامه ریزی شده تا به گونه‌ای معیشتی را جایگزین کنیم که کمترین وابستگی به آب را داشته باشد.

وی اذعان داشت: با اعمال این سیاست، آب بیشتری وارد تالاب می‌شود و در نهایت این کار مانع تبدیل شدن تالاب هامون به کانون گرد و غبار خواهد شد.

باقرزاده کریمی، یادآور شد: به منظور اجرای پروژۀ حفاظت از تالاب‌ها سالانه یک میلیون دلار اعتبار هزینه می‌شود.

لازم به ذکر است، دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون واقع در استان سیستان و بلوچستان، سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه کاسپین و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است.

این دریاچه از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون صابری و هامون هیرمند تشکیل شده است؛ هامون گودزیره هم کمی دورتر از آن قرار گرفته است که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچهٔ مشترک هامون، میان افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند. رودخانهٔ هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند.

وسعت دریاچهٔ هامون در زمان پُرآبی ۵٬۶۶۰ کیلومتر مربع است که از این مقدار ۳٬۸۲۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. با این اوصاف، دریاچهٔ هامون وابسته به رودخانهٔ هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای همه‌ سامانه به وجود آورد.

تالاب هامون در چهارمین کنگرهٔ جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که روز‌های پایانی سال ۱۳۹۴ در لیما پایتخت پرو برگزار شد، توسط یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد و بدین ترتیب تعداد ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران به ۱۲ مورد افزایش یافت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار