۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید در آب‌های شمال غرب خلیج فارس

مدیرکل شیلات خوزستان از ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید در آب‌های استان و صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس از ۱۱ خراد ماه تا اطلاع ثانوی خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۹۰۰۱۰
ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید در آب‌های شمال غرب خلیج فارس
 
فتح الله ابوعلی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: براساس تحقیقات علمی انجام شده توسط پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور و تصمیم کمیته مدیریت صید خوزستان، ممنوعیت صید به دلیل فصل تخم ریزی این گونه آبزی دریایی و حفاظت از ذخایر آبزیان اعمال می‌شود.

وی گفت: در صورت مشاهده صید این ماهی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس، با متخلفان طبق قانون برخورد و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

ممنوعیت دوره‌ای صید گونه‌های مختلف آبزیان دریایی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس به صورت محدود با هدف حفاظت از ذخایر آبزیان در طول سال اعمال می‌شود.

حلوا سفید یا زبیدی از ممتازترین و گران قیمت‌ترین ماهی‌های جنوب محسوب می‌شود، این ماهی از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و در جهان مشتریان فراوانی دارد.

صید بی‌رویه و خارج از فصل ممنوعیت، فشار بیش از حد به ذخایر آبزیان، استفاده از روش‌های غیرقانونی و مخرب در صید دریایی همچون صید ترال، نگاه محض برخی سودجویان به صید ماهی، قاچاق صید به کشور‌های همسایه به خصوص کویت، ورود شناور‌های کشور‌های بیگانه به صیدگاه‌های منطقه، سنگینی ناوگان صید و صیادی و  صید غیرمجاز توسط قایق‌ها و شناور‌های فاقد پروانه از چالش‌های صید و صیادی در خوزستان است.

پارسال حدود ۴۵ هزار تن انواع ماهی و میگوی دریایی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس و آب‌های ساحلی خوزستان صید شد.

میزان صید سالانه در صیدگاه‌های خوزستان و محدوده شمال غرب خلیج فارس هر سال سه تا پنج درصد کاهش می‌یابد.

حدود ۵۰ هزار خانوار در مناطق ساحلی خوزستان معیشت خود را از طریق صید و صیادی تامین می‌کنند.

استان خوزستان هفت بندر صیادی دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار