۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

چشم انداز روشن لجستیک و زنجیرۀ تامین کالا

۸۰۰ میلیون TEU کانتینر به ارزش حدود ۱۸ تریلیون دلار سالانه در بازار‌های جهانی جابه‌جا و معامله می‌شود، این بازار گسترده لجستیکی اگرچه از آسیب‌های کرونا در امان نماند با این حال به آیندۀ روشنی چشم دوخته است.
کد خبر: ۸۹۸۸۳
چشم انداز روشن لجستیک و زنجیرۀ تامین کالا
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ "Hari Menon" کارشناس و تحلیلگر ارشد دریایی ضمن بررسی لجستیک کالا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نتیجه گیری کرده است زنجیرۀ تأمین و لجستیک کالا در سال‌هایی که کرونا دامنگیر حمل و نقل دریایی شده بود تا حدودی توانست خود را در امان نگه دارد، اما لطمه و خسارت ناشی از آن را متحمل شد.

وی افزود: اینک که با واکسینه شدن مردم در اکثر کشور‌ها غلبه بر کرونا ابعاد بیشتری یافته است به همین جهت پیش‌بینی می‌شود حوزۀ تدارکات و تامین کالا در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ آینده روشنی خواهد داشت، زیرا نسیم رونق حمل و نقل از ابتدای سال ۲۰۲۱  در حال وزیدن است. در این ارتباط لجستیک کالا سریع‌ترین نرخ رشد را در صنعت حمل و نقل دریایی دارد. پیش بینی محافظه کارانه و کارشناسانه  در این ارتباط نرخ رشد سالانه ۴ تا ۷ درصد در مقیاس جهانی برآورد می‌کند.

به گفتۀ این کارشناس ارشد دریایی برای مدیریت زنجیرۀ تامین و لجستیک، افراد با‌تجربۀ زیادی در سراسر جهان مشغول به کار هستند و نکتۀ جالب توجه اینجاست اگرچه لجستیک کالا از محل ویروس کرونا ضربه و خسارت دید، اما هرگز به تعطیلی خطوط زنجیرۀ تامین منجر نشد به تعبیر دیگر لجستیک کالا هیچ وقت تعطیلی نمی‌پذیرد چرا‌که شریان حیاتی حمل و نقل دریایی را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه یاد‌آور شد:  در دوران کرونا برای برخی از کارکنان حرفه‌ای مشاغل مختلف دریایی کلاس‌های آنلاین تدارک دیده شد. پیشنهاد می‌شود که برای مشاغل مختلفی که در بخش لجستیک کالا فعالیت می‌کنند که تعداد آن‌ها به میلیون‌ها نفر در ساسر جهان بالغ می‌شود، کلاس‌های مختلفی از راه دور تدارک دیده شود، زیرا بررسی‌ها و تحقیقات انجا‌م شده در برخی کشور‌ها تحت شرایط مختلف میزان آموزش افراد دست‌اندرکار صنعت لجستیک همزمان با فنّاوری‌های روز مطابقت ندارد و حتماً باید آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شود.

وی در پایان گفت: یکی از مشکلات اساسی که هنگام تحقیق و بررسی در بخش لجستیک مشاهده شد توجیه نبودن گمرکات برخی کشور‌ها برای همکاری هرچه بیشتر با زنجیرۀ تامین کالا به خصوص در دوران کرونا  بود که در این زمینه هم باید کارکنان دوره‌های آموزشی را طی کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار