۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

بنادر آسیا کار‌آمدترین بنادر کانتینری جهان در شاخص‌ بهره‌وری

بنادر آسیا و در رأس آن بندر یوکوهامای ژاپن در تازه‌ترین بررسی‌های جهانی از نظر شاخص‌ها‌ی بهره وری و کمترین زمان صرف شده برای تخلیه و بارگیری کانتینر به عنوان کارآمدترین بنادر در رتبه بندی جهانی قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۸۹۸۱۸
بنادر آسیا کار‌آمدترین بنادر کانتینری جهان در شاخص‌ بهره‌وری
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، شاخص‌های بررسی شده توسط بانک جهانی و IHS Markit نشان می‌دهد که بنادر آسیایی با تسلط بر ۵۰ مکان برتر در سال ۲۰۱۹ از همه بنادر کارآمدتر هستند.

در این میان بندر یوکوهامای ژاپن بالاتر از بندر شاه عبدالله در عربستان سعودی  و چینگدائو چین قرار گرفته است.

داده‌های بندر یوکوهاما نشان می‌دهد که این بندر از سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۲ هزار کشتی با ظرفیت حمل ۲.۹ میلیون TEU با صرف کمترین زمان برای تخلیه وبارگیری را مدیریت کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است زمان بارگیری و تخلیه کانتینر در بندر یوکوهاما ۱.۱ دقیقه می‌باشد این درحالیست که میانگین زمان تخلیه و بارگیری در سایر بنادر ۳.۶ دقیقه محاسبه شده است.

"مارتین همفریس" اقتصاددان برجسته حمل‌ونقل بانک جهانی در زمینه انتخاب شاخص‌های بهره وری در بنادر جهان گفت: این شاخص‌ها اولین نمونه در نوع خود و در مقایسه با عملکرد جهانی بنادر کانتینری است که هدف آن شناسایی شکاف‌ها و فرصت‌های بهبود در عملیات بنادر کانتینری است.

این شاخص‌ها نشان می‌دهد که بنادر آسیایی بالاتر از بنادر اروپایی  قرار دارند هرچند در میان آن‌ها بندر Algeciras اسپانیا نیز به چشم می‌خورد.

به گفتۀ وی این شاخص بنادر را در برابر معیار‌های مختلف قرار داده است با ارزیابی و استاندارد سازی اندازه‌های مختلف کشتی‌ها، حرکت کانتینر‌ها در موقعیت بارگیری و تخلیه مقایسه شده است و زمان سپری شده بین رسیدن کشتی به بندر تا خروج از اسکله پس از مبادله کالا تعریف شده است.

با بررسی داده‌های اساسی، پتانسیل صرفه‌جویی در مصرف سوخت در عملکرد بندر مانند محاسبه دقیقه در تخلیه و بارگیری هر کانتینر مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار