۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

رشد چشمگیر قیمت سهام خطوط کشتیرانی کانتینری برتر دنیا

رشد چشمگیر قیمت سهام خطوط کشتیرانی کانتینری برتر دنیا
شیب صعودی قیمت‌های سهام خطوط کشتیرانی کانتینری برتر همچنان استمرار دارد، در این میان خطوط کشتیرانی آسیایی نیز موفق شدند درصد رشد چشمگیری در قیمت‌های سهام را به نمایش بگذارند.
کد خبر: ۸۹۸۱۱
به گزارش گروه بین‌الملل مانا آلفالاینر نوشت: قیمت‌های سهام برای خطوط کشتیرانی کانتینری برتر دنیا، میانگین رشد ۴۰۰ درصدی را نسبت به سطوح قبل از شیوع ویروس کرونا، نشان می‌دهند. خطوط کشتیرانی کانتینری آسیایی(کشتیرانی‌های یانگ مینگ، اورگرین و ون‌های تایوان، مرچنت هیوندایی کره جنوبی، کاسکوی چین و‌ OOIL هنگ کنگ) نیز افزایش سه برابری قیمت سهام را تجربه کردند. این روند نشان دهندۀ بهبود مالی بسیاری از خطوط کشتیرانی کانتینری آسیایی در سال ۲۰۲۰ است. درحالیکه برخی از آن‌ها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با ضرر‌های عملیاتی مواجه بودند.

چنانچه کشتیرانی‌های یانگ‌مینگ و مرچنت هیوندایی ضرر‌های عملیاتی را در سال ۲۰۱۹ به ثبت رساندند. اما در سال ۲۰۲۰، با یک تغییر مسیر کامل، سود‌های عملیاتی به ترتیب ۶۹۸ میلیون و‌۷۹۷ میلیون دلاری را به نمایش گذاشتند. درحال حاضر، کشتیرانی‌های مذکور بزرگترین سهم ظرفیت مختص به بازار‌های پررونق شرق دور- اروپا و خاور دور- آمریکای شمالی را در اختیار دارند. همچنین کشتیرانی‌های اورگرین و کاسکو از میانگین ظرفیت بالاتری در این مسیر‌ها نسبت به گذشته بهره‌مند هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: ظرفیت ناوگان جهانی کشتی‌های کانتینربر بیکار و غیرفعال، روند نزولی بیشتری را در پایان ماه گذشته تجربه کرد. یکی از دلایل عمده این روند را می‌توان، کاهش تعداد شناور‌های حال حاضر در یارد‌ها ذکر کرد.

شاخص کرایه حمل کانتینری شانگ‌های (SCFI) به رکورد ۳۱۰۱ واحد در روز جمعه رسید. درحالیکه نرخ‌های کرایه حمل سر به فلک کشیده‌اند، تقاضای بسیار بالای کارگو و کاهش کلی ظرفیت کشتی‌های کانتینربر در صف انتظار برای بارگیری، سبب شده است که پیکان رشد بازار صعودی باشد، این روند بدین معنی است که تقاضا برای جذب شناور بالا و در نتیجه ظرفیت ناوگان بیکار بسیار پایین خواهد بود.

براساس جدیدترین آمارمنتشر شده از سوی آلفالاینر، ناوگان کشتی‌های کانتینربر بیکار و غیرفعال تعداد ۱۵۰ فروند کشتی به مجموع ظرفیت ۵۸۷ هزار و ۵۱۰ TEU می‌باشد. این رقم سهم ۲.۴ درصدی از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. در مقایسه با برآورد قبلی، تعداد کشتی‌های کانتینربر بیکار با اُفت ۱۲ فروند به مجموع ۸۸ هزار و ۶۱۱ TEU ظرفیت همراه بوده است.

لازم به ذکراست: بازار چارتری کانتینری به سیر صعودی خود ادامه می‌دهد و نشانه‌ای از به پایان رسیدن روز‌های پررونق بازار، مشاهده نمی‌شود. چرا‌که کاهش ظرفیت در تمامی سایز‌ها ادامه دارد و از طرف دیگر به نظر نمی‌رسد بازار تقاضا به این زودی‌ها خم به ابرو بیاورد. از این رو، چارتر‌ها مجبورهستند نرخ‌های کرایه حمل بالاتری را بپردازند و یا اینکه تن به قرارداد‌های چارتری طولانی‌تری بدهند.

 پیش‌بینی می‌شود این موقعیت در کوتاه مدت و یا احتمالاً تا پاییز به قوت خود باقی بماند، چرا‌که تقاضای کارگو به طور سنتی در ماه آگوست افزایش پیدا می‌کند که در نتیجه تنور داغ بازار تقاضا، داغ‌تر نیز خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار