۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶

فعالیت ۸۵۰ فروند شناور صیادی تون ماهیان در اقیانوس هند/۱۲ اردیبهشت؛ روز جهانی تون ماهیان

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران از فعالیت ۸۰۰ فروند شناور صیادی ویژه صید تون ماهیان در آب‌های اقیانوس هند خبر داد.
کد خبر: ۸۹۷۵۹
فعالیت ۸۵۰ فروند شناور صیادی تون ماهیان در اقیانوس هند/۱۲ اردیبهشت؛ روز جهانی تون ماهیان
 
سید پرویز محبی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صید تون ماهیان اقیانوس هند، بخش عمده‌ای از چرخه صنعت شیلات ایران را به عهده دارد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، ادامه داد: هر ساله صید تون ماهیان توسط صیادان استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در آب‌های دور انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم صیادان استان سیستان و بلوچستان به صید تون ماهیان در آب‌های دور اشتغال دارند، یادآور شد: تعداد صیادان فعال در زمینه صید تون ماهیان در مقایسه با استان سیستان و بلوچستان بسیار کمتر است.

محبی با بیان اینکه هم اکنون ۸۵۰ فروند شناور صیادی ویژه تون ماهیان به صید این گونه ماهیان اشتغال دارند، بیان داشت: از این تعداد فقط ۶۰ فروند به استان هرمزگان اختصاص دارد و مابقی به صیادان استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن، تون ماهیان توسط صیادان ایرانی از اقیانوس هند صید می‌شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با تاکید بر اینکه ایران در میان ۴۳ کشور،  رتبه نخست صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: همچنین کشورمان در کل اقیانوس هند از نظر میزان بهره برداری رتبه دوم را داراست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امنیت نسبی برای صیادان فعال در آب‌های اقیانوس هند جهت در امان ماندن از دزدان دریایی برقرار است، یادآور شد: در حال حاضر هیچ صیادی در اسارات دزدان دریایی نیست.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، به منظور ایجاد امنیت بیشتر برای صیادی از پنج سال گذشته کلاس‌های آموزشی برای صیادان تون ماهی که راهی آب‌های دور می‌شوند برگزار شده است.

محبی با بیان اینکه در این کلاس‌ها آموزش حریم‌های دریایی و مرزی برای ناخدایان این شناور‌ها به طور کامل ارائه شده است، تصریح کرد: ورود شناور به مرز‌های دریایی کشور‌ها باعث می‌شود تا این شناور توسط دولت‌های آن‌ها توقیف و صیادان روانه زندان شوند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ناخدایان شناور‌های تون ماهیان با آگاهی کامل نسبت به حریم‌ها از ورود به حرایم کشور‌های دیگر به ویژه منطقه خطرناک سومالی خودداری می‌کنند.

گفتنی است، هر سال دوم می‌به عنوان روز جهانی تن ماهیان جشن گرفته می‌شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی ماهی را تصویب کرد  تا به عنوان یک رویداد جهانی شناخته شود.  روز جهانی ماهی تون به عنوان یک رویداد در منطقه کوچک در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و بزرگداشت گونه‌های وحشی که برای مردم  یک منبع خوبی از تغذیه را فراهم‌ می‌سازند را در ۲‌ می‌هر سال جشن می‌گیرند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار