۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱

خلیج فارس پهنه آبی ارزرشمند برای جهانیان است

خلیج فارس پهنه آبی ارزرشمند برای جهانیان است
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به مناسبت روز ملی خلیج فارس در پیامی گفت: خلیج فارس از لحاظ اقتصادی، انرژی، دریانوردی، منابع زیستی و غیر زیستی پهنه آبی بسیار مهم و ارزشمندی در جهان به حساب می‌آید.
کد خبر: ۸۹۷۳۹

به گزارش مانا، دکتر بهروز ابطحی به مناسبت روز ملی خلیج فارس افزود: ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده است، این نام گذاری یادآور رشادت ایرانیان در آزادسازی خلیج فارس از تسلط استعمارگران است که ۳۹۹ سال پیش اتفاق افتاد.
وی افزود: اهمیت و مزیتی را که خلیج فارس برای ساکنان ایران و جنوب خلیج فارس ایجاد می‌کند همه می‌دانیم، اذعان داریم که از لحاظ اقتصادی، انرژی، دریانوردی، منابع زیستی و غیر زیستی یکی از پهنه‌های آبی بسیار مهم در جهان به حساب می‌آید.
ابطحی افزود: برای بهره برداری مناسب، مدیریت مناسب، این حوزه دریای مهم و برای توسعه پایدار آن به علم، مطالعات و داده برداری نیاز داریم که بر این اساس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در کنار دانشگاه‌های ساحلی و محققان دریایی کشور وظیفه خود می‌داند که بر علم اقیانوس شناسی خلیج فارس بیفزایند و بتواند آنرا در اختیار مردم و توسعه کشور قرار دهد. 
وی به مواردی از فعالیت‌های پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در خلیج فارس در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: انجام بیش از ۸۰ طرح تحقیقاتی در حوزه خلیج فارس، تدوین بانک اطلاعاتی نقشه‌های تاریخ خلیج فارس، انجام پایش مستمر دریا و ساحل در حوزه خلیج فارس، بهره برداری از بزرگترین کشتی اقیانوس شناسی غرب آسیا با نام کاوشگر خلیج فارس و انجام گشت‌های مداوم با ان برخی از اقدامات پژوهشگاه است.
 ابطحی افزود: تاکنون ۶ گشت سراسری در خلیج فارس انجام شده که در آن مطالعات جامعی بر روی موضوعات زیستی و غیر زیستی این حوزه انجام شده است، همچنین پنج گونه جانوری توسط همکاران در پژوهشگاه کشف و نام گذاری شده که با نام خلیج فارس در سطح جهانی به رسمیت شناخته شدند.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: با توجه به اهمیت موضوع و انجام تحقیقات فراوان، مجله‌ای بین‌المللی تهیه و منتشر می‌کنیم که آن را در اختیار محققان جهانی و همچنین داخلی قرار می‌دهیم، تهیه بانک اطلاعاتی زیستمندان و تهیه کاتالوگ و جزوه‌های مختلف از دیگر اقدامات پژوهشگاه اقیانوس شناسی در حوزه خلیج فارس است.
وی گفت: پارسال و در ماه‌های پیش رو با مشکل همه گیری کرونا مواجه بودیم و احتمالا مدتی هم خواهیم بود، اما سعی کردیم که کار‌های پژوهشی و تحقیقاتی را مداوم انجام دهیم و تلاش کنیم وقفه‌ای در آن‌ها ایجاد نشود، در گشت آینده که در تابستان پیش رو انجام می‌شود مطالعات وسیع‌تر و گسترده تری را با استفاده از تجهیزات جدید و گسترش دامنه داده برداری در خلیج فارس انجام خواهیم داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار