۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵

تعرض غیرقانونی به محوطه تاریخی خلیج نای‌بند

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به تعرض غیر قانونی به محوطه تاریخی در ساحل خلیج نای‌بند، اظهار داشت: این تعرض در حالی صورت گرفته است که با نصب تابلو ثبت ملی اثر در محوطه تاریخی و نیز علامتگذاری حریم این محوطه، هشدار‌های لازم جهت عدم تعرض به این منطقه تاریخی داده شده است.
کد خبر: ۸۹۶۸۴

تعرض غیرقانونی به محوطه تاریخی خلیج نای‌بند

محمد حسین ارسطو زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به تعرض غیر‌قانونی به محوطه تاریخی در ساحل خلیج نای‌بند، اظهار داشت: این تعرض در حالی صورت گرفته است که با نصب تابلو ثبت ملی اثر در محوطه تاریخی و نیز علامتگذاری حریم این محوطه، هشدارهای لازم جهت عدم تعرض به این منطقه تاریخی داده شده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر، ادامه داد: با این وجود صاحبان بخشی از این محوطه، با قصد بلوک بندی، تقسیم بندی، خرید و فروش و ایجاد سازه به این کار اقدام کرده‌اند، که بی تردید قاطعانه و از طریق مراجع قانونی این امر پیگیری و برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خلیج نای‌بند به واسطه قدمت بالای تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اذعان داشت: با توجه به اینکه بخشی از این پهنه مالکیت خصوصی دارد، این پهنه مورد تسطیح سطح‌الارضی قرار گرفته و مالکان نسبت به بلوک بندی این محوطه تاریخی و  ایجاد سازه‌های مسکونی در این منطقه اقدام کرده‌اند.

مدیر اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر، تاکید کرد: در همین راستا شکایاتی علیه مالکین تنظیم شده و پرونده حقوقی آنها باز و در حال پیگیری است.

ارسطوزاده به وجود یافته‌های فرهنگی و تاریخی از قرون اولیه اسلامی، داده‌ها و آثار معماری دوران صفویه و تیموری بر روی این پهنه تاریخی واقع در ساحل خلیج فارس اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه کاوش و گودبرداری در این منطقه صورت نگرفته است، بیان داشت: آثار تاریخی زیر‌خاک نمایان نشده و به ‌زودی عملیات اجرایی کاوش، مطالعات باستان‌شناسی و انجام گمانه زنی برای مشخص کردن عرصه و حریم این اثر آغاز می‌شود.

ارسطوزاده تاکید کرد: حفاظت محوطه‌ها و بناهای تاریخی واقع در ساحل نای‌بند در دستور کار اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته است.

این مقام مسئول در استان بوشهر، یادآور شد: این امر زمینه ورود گردشگران علاقه‌مند برای بازدید از این محوطه های تاریخی در ساحل خلیج فارس را فراهم خواهد کرد.

به گفته وی، شکل گیری بنادر حاشیه خلیج فارس در استان بوشهر نظیر سیراف، سی نیز، مهروبان، نای‌بند و ریشهر از دوران ساسانی بوده و اوج این بنادر در قرون سوم و چهارم هجری قمری مربوط می‌شود.

مدیر اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر، تصریح کرد: خلیج نای‌بند که از آن به‌ عنوان لنگرگاه بندر سیراف یاد می‌شود از اهمیت تاریخی بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: در همین راستا و به منظور حفاظت از این لنگرگاه مهم خلیج فارس‌، رایزنی جهت تخصیص و تامین اعتبار برای مطالعات باستان شناسی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شده است.

این مقام مسئول در استان بوشهر، تاکید کرد: با ابلاغ اعتبارات لازم، عملیات سامان‌دهی، مستندنگاری و کاوش در این محوطه تاریخی آغاز خواهد شد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار