۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

لاوروف: بسته‌شدن کانال سوئز اهمیت مسیر تجاری روسیه ـ ایران ـ هند را افزایش داد

لاوروف: بسته‌شدن کانال سوئز اهمیت مسیر تجاری روسیه ـ ایران ـ هند را افزایش داد
وزیر امور خارجه روسیه ایجاد مسیر‌های تجاری مثل «کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال ـ. جنوب» را در شرایط فعلی که رویداد‌هایی مثل بسته‌شدن کانال سوئز نیاز به مسیر‌های حمل‌ونقلی زمینی قابل اطمینان را بالا برده است، کاملاً ضروری می‌داند.
کد خبر: ۸۹۶۰۹

به گزارش مانا به نقل از راشاتودی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه عقیده دارد بسته شدن کانال سوئز که تهدیدی برای تجارت جهانی بود، اهمیت مسیرهای جایگزین مثل مسیری که روسیه و هند را از طریق ایران به هم متصل می‌کند افزایش داده است.

 لاوروف گفت: این راه تجاری چندملیتی که رسماً «کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال ـ جنوب» نامیده می‌شود،  از اصلی‌ترین پروژه‌های زیرساختی در منطقه است.

وی تأکید کرد این مسیر می‌تواند زیربنایی برای ساخت یک فضای یکپارچه حمل‌ونقلی، لجستیکی و اقتصادی بین ایران و روسیه باشد.

 وزیر امور خارجه روسیه عقیده دارد پرداختن به چنین عملیات‌هایی در شرایط فعلی که رویدادهایی مثل بسته شدن کانال سوئز نیاز به مسیرهای حمل‌ونقلی زمینی قابل اطمینان را بالا برده است، کاملاً ضروری است.

 گذرگاه باریک و حیاتی کانال سوئز در ماه مارس به‌مدت شش روز توسط یک کشتی باری بزرگ مسدود شد. حدود 15 درصد حمل‌ونقل دریایی جهان از این کانال صورت می‌گیرد بنابراین بسته شدن آن باعث خسارت دیدن شرکت‌های کشتیرانی شد و برخی از آنها را مجبور کرد مسیر کشتی‌های خود را تغییر دهند. این رویداد زنجیره‌های عرضه را هم که مدتهاست به‌خاطر همه‌گیری کرونا مختل شده‌اند، تحت فشار قرار داد.

روسیه و ایران، هر دو در پروژه‌های زیرساختی کریدور شمال ـ جنوب سرمایه‌گذاری کرده‌اند. طبق گفته لاوروف، روسیه طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به این پروژه را مخصوصاً در منطقه دریای خزر آغاز کرده است. تهران هم در حال ساخت مسیرهای دسترسی به منطقه آزاد تجاری انزلی است که با بنادر حوزه دریای خزر ارتباط دارد.

 وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: «رقابت‌پذیری کریدور شمال ـ جنوب و جذابیت آن برای شرکت‌های کشتیرانی افزایش خواهد یافت».

 این مسیر تجاری 7200 کیلومتری قرار است روسیه، هند، ایران و آذربایجان را به هم متصل کند. انتظار می‌رود تجارت از این مسیر زمان کشتیرانی و هزینه‌های حمل‌ونقل کالا را کاهش دهد./ تسنیم

ارسال نظرات
آخرین اخبار