۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴

ورود ۴۱۵ هزار نفر گردشگر نوروزی به سواحل چابهار

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان از ورود ۴۱۵ هزار نفر گردشگر به سواحل چابهار در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۹۹ تا ۱۳ فرودین ماه ۱۴۰۰ خبر داد.
کد خبر: ۸۹۵۲۹
ورود ۴۱۵ هزار نفر گردشگر نوروزی به سواحل چابهار
علیرضا جلال زایی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به روز‌های پررونق گردشگری در استان سیستان و بلوچستان طی ایام نوروز به دلیل شرایط آبی کرونایی در این استان، بیان داشت: در مجموع حدود ۹۰۰ هزار نفر گردشگر در ایام نوروز وارد استان سیستان و بلوچستان شدند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان از ورود ۴۱۵ هزار نفر گردشگری به سواحل چابهار در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۹۹ تا ۱۳ فرودین ماه ۱۴۰۰ خبر داد.

وی با اشاره به اینکه این آمار مربوط با امکان اقامتی رسمی شامل هتل‌ها، مهمانپذیر‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی است، اذعان داشت: تعدادی از گردشگران نیز در قالب کمپ‌های گردشگری در نوار ساحلی دریای عمان اقامت داشته‌اند.

به گفته این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، در ایام نوروز نظارت کامل بر عملکرد مراکز اقامتی چابهار به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ارائه خدمات به مسافران به صورت شبانه روزی صورت گرفته است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: در ایام نوروز تمام خدمات تفریحی، پذیرایی و اقامتی به گردشگران ورودی به چابهار ارائه شد.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت دو کلوپ تفریحات دریایی در چابهار بیان داشت: در این کلوپ‌ها انواع خدمات تفریحات و ورزش‌های دریایی از جمله غواصی و قایق سواری به گردشگران ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: از ابتدای نوروز ۱۴۰۰ جشنواره‌های نوروزی به عنوان نوروزگاه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تعدادی از شهرستان‌های مختلف استان برگزار شده است.

جلال زایی، همچنین به برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در نوروزگاه‌های سطح استان اشاره کرد و بیان داشت: نمایشگاه‌های صنایع دستی بسیار مورد توجه گردشگران نوروزی واقع شد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: در ادامه بازدید‌های کمیته نظارت ستاد اجرایی خدمات سفر استان از تاسیسات گردشگری سطح استان به تعدادی از واحد‌های متخلف تذکر داده شد.

وی گفت: در راستای این نظارت‌ها که از اوایل اسفندماه سال ۹۹ در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر در سطح استان آغاز شده، ۱۰ مورد رسیدگی به شکایات صورت گرفته و شش واحد متخلف شناسایی و به اداره اماکن عمومی معرفی شدند.

جلال زایی با اشاره به اینکه یکی از واحد‌های اقامتی تذکر دریافت کرده و با پلمپ دو واحد متخلف نیز از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری به عمل آمد، بیان داشت: همچنین به یک دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری دیگر که تخلفاتی انجام داده بود نیز تذکر داده شده است.

وی تاکید کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به منظور ارائه خدمات مطلوب به گردشگران اولویت این نظارت‌ها است و این روند بازدید‌ها و نظارت‌ها تا پایان فروردین‌ماه امسال به صورت روزانه ادامه خواهد دارد.

شهرستان‌های چابهار و کنارک در جنوبی‌ترین نقطه سیستان و بلوچستان واقع شده‌اند و به دلیل جاذبه‌های گردشگری، دریایی زیبا و آب و هوایی مطبوع می‌توانند سالانه هزاران گردشگر و بیننده را به خود جذب کنند. چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی محسوب می‌شود که این امر در اولین گام آب و هوایی بی نظیر را به این شهرستان داده است و در ایام نوروز و زمستان بهترین هوا را دارد. از جاذبه‌های طبیعی آن نیز می‌توان به تالاب سرخگون لیپار در ۱۵ کیلومتری چابهار اشاره کرد که به دلیل خاک خاص بستر آن، آب صورتی رنگ دیده می‌شود و نمایی بسیار زیبا به منطقه اطراف خود بخشیده است. در ناحیه ساحلی خلیج گواتر و در نزدیکی محلی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می‌ریزد، جنگلی از گونه‌های حرا وجود دارد که از درختچه‌های حرا پوشیده شده است.

رودخانه باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر دریای عمان سرازیر می‌شود، این رودخانه از لحاظ مختلف به ویژه وجود تمساح نادر پوزه کوتاه ایرانی در آن از نظر گردشگری اهمیت ویژه‌ای دارد. کوه‌های بدبوم یا مریخی که به آن‌ها مینیاتوری نیز گفته می‌شود یکی از مناظری است که به موازات ساحل از منطقه کچو تا خلیج گواتر کشیده شده‌اند و از پدیده‌های ژئو‌مورفولوژی این ناحیه هستند.

خلیج چابهار جلوه‌ای زیبا از طلوع و غروب خورشید در دریا ایجاد می‌کند، در کناره‌های دریای عمان و در قسمت جنوبی شهرستان چابهار صخره‌های بزرگی بر اثر پیشروی آب دریا و فرسایش سنگ‌های رسوبی بوجود آمده که چشم‌انداز زیبایی را خلق کرده است. بندر چابهار با بندر میامی در شبه جزیره فلوریدا آمریکا هم عرض و شرایط آب و هوایی آن نیز با بندر میامی کاملاً یکسان است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار