۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

ایران در رتبه ۱۲ جهانی صید تون ماهیان تجاری / در آمد سالانه ۲۰۰ میلیون دلاری از صید تون ماهیان

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور – چابهار با اشاره به اینکه بیش از نیمی از صید تون ماهیان کشور مربوط به آب‌های بین‌المللی  است، اذعان داشت: گردش مالی این گونه‌ها در سواحل استان سیستان و بلوچستان سالانه، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.
کد خبر: ۸۹۵۱۸
ایران در رتبه ۱۲ جهانی صید تون ماهیان تجاری / در آمد سالانه ۲۰۰ میلیون دلاری از صید تون ماهیان

سید احمد رضا هاشمی در گفتگو با خبرنگار مانا بر اهمیت صید تون ماهیان و تجارت جهانی آن تاکید کرد و بیان داشت: میزان صید تون ماهیان شامل گونه‌های تُن ماهی، شبه تون ماهی و منقار ماهی در آب‌های جنوب کشور از حدود ۶۱ هزار تن در سال ۱۳۷۶ به  بیش از ۲۵۰ هزار تن در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

 عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور – چابهار با اشاره به اینکه حدود ۱۹۰ هزار تن آن را گروه تون ماهیان تجاری تشکیل می‌دهند، ادامه داد: ایران با این میزان صید تون ماهیان، حدود چهار درصد صید تون ماهیان تجاری جهان و حدود ۱۵ درصد صید تون ماهیان تجاری اقیانوس هند و بیش از ۲۰ درصد صید تون ماهیان تجاری غرب اقیانوس هند را در اختیار دارد.

به گفته وی، ایران در زمینه صید تون ماهیان تجاری دارای رتبه دوازدهم جهانی، رتبه دوم اقیانوس هند و رتبه اول غرب اقیانوس هند است.

این مقام مسئول در مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی آب‌های دور- چابهار با اشاره به اینکه بندرکنارک مهمترین بندر تخلیه صید تون ماهیان کشور محسوب می‌شود، بیان داشت: سیستان و بلوچستان، بیشترین میزان صید سطح زیان درشت (بیش از ۶۵ درصد) و تون ماهیان (بیش از ۶۰ درصد) آب‌های جنوب کشور در سال ۱۳۹۸ را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از صید تون ماهیان در این استان، مربوط به آب‌های بین‌المللی است، اذعان داشت: گردش مالی این گونه‌ها در سواحل استان سیستان و بلوچستان سالانه، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

به گفته هاشمی، میزان صید جهانی تن ماهیان تجاری در سال ۲۰۱۸ حدود 5.2 میلیون تُن و ارزش اقتصادی آن در اسکله و بدون ارزش افزوده حدود ۱۲ میلیارد دلار و با ارزش افزوده بیش از ۴۰ میلیارد دلار بوده که این میزان ۹ درصد ارزش صید دریایی جهانی است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور – چابهار، ۱۰ کشور برتر در زمینه صید تون ماهیان در سال را به ترتیب اندونزی، ژاپن، گینه نو، تایوان، اسپانیا، اکوادور، کره، ایالات متحده، کریبایتی و فیلیپین اعلام کرد و اظهار داشت: ارزش تجاری صید تون ماهیان اقیانوس هند بعد از اقیانوس آرام دارای بالاترین مقدار بوده و حدود ۶.۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

 به گفته وی، درصورتی‌که سهم سه الی چهار درصدی ایران در صید تون ماهیان را برای ارزش اقتصادی بازار جهانی تن ماهیان در نظر بگیریم، بیش از ۴۰۰ میلیون دلار خام فروشی و بیش از یک میلیارد با ارزش افزوده ظرفیت و پتانسیل بالقوه تون ماهیان در کشور محسوب می‌شود.

این مقام مسئول در مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی آب‌های دور- چابهار در ادامه گفته‌های خود به صید ماهی گیدر در اقیانوس هند نیز اشاره کرد و بیان داشت: صید این گونه ماهی بیش از ۲۸ درصد صید جهانی تون ماهیان تجاری را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه گونه گیدر بیش از ۳۸ درصد ارزش اقتصادی بازار تون ماهیان را به خود اختصاص می‌دهد، یادآور شد: گیدر جزء با ارزش‌ترین گونه‌های تجاری جهان بوده و بیشترین گردش مالی تون ماهیان تجاری پس از "هوور مسقطی" را تشکیل می‌دهد.

هاشمی با بیان اینکه ایران، رتبه ششم جهانی و رتبه سوم اقیانوس هند در زمینه صید ماهی گیدر را در اختیار دارد بیان داشت: استان سیستان و بلوچستان با حدود ۵۰ هزار تن بیش از ۸۵ درصد صید این گونه در کشور را داراست و در واقع می‌توان گفت: نماد استان سیستان و بلوچستان در دریا ماهی گیدر است.

به گفته عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور – چابهار، بیشترین میزان صید ماهی گیدر در جهان به وسیله پرساین (۵۸ درصد) و لانگ لاین (۱۱ درصد) صورت گرفته و تنها حدود ۶ درصد صید این گونه با تور گوشگیر انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: با در نظر گرفتن سهم چهار درصدی ایران در صید گونه گیدر، ارزش اقتصادی بازار جهانی این گونه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار خام فروشی و بیش از ۶۰۰ میلیون دلار با ارزش فزوده، محاسبه می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار