۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

چالش جدید کشتی‌های غول پیکر با کانال‌ها و آبراه‌های باریک

زمانی‌که کشتی‌های بزرگ و غول‌پیکر کانتینری سفارش داده می‌شود باید برای عبور آنها از گذرگاه‌های باریکی که پیش از آنها و بدون پیش‌بینی احداث شده چاره اندیشی شود، در غیر این صورت باید همواره منتظر حوادثی مانند رویداد اخیر کانال سوئز باشیم.
کد خبر: ۸۹۴۹۹
چالش جدید کشتی‌های غول پیکر با کانال‌ها و آبراه‌های باریک
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ "اونجولوس بولو گوریس" تحلیلگر ارشد دریایی که تحقیقات خود را بر چگونگی رخداد کانال سوئز متمرکز کرده طی یادداشتی به علل و عواقب این حادثه پرداخته است.

به گفتۀ وی کشتی‌های بزرگ برای رساندن کالا به اقصی نقاط جهان  مجبورند از کانال‌هایی عبور کنند که هرگز برای تردد کشتی‌هایی با این اندازه و سایز ساخته نشده است که این موضوع یک چالش اساسی در صنعت کشتیرانی تلقی می‌شود چراکه آسیب پذیری کشتی‌های بزرگ را چند برابر می‌کند.

وی افزود  زمانی‌که یک کشتی کانتینری ۱۸ هزار TEU و به طول ۴۰۰ متر به راحتی می‌تواند به مدت یک هفته یک کانال بین‌المللی با قدمت تاریخی را مسدود کرده و کلی خسارت به تجارت دریایی وارد کند حال باید با کشتی‌های کانتینری ۲۴ هزار TEU که بیش از ۴۰۰ متر طول دارد باید در انتظار حوادث بزرگتر از آن باشیم.  

وی افزود: در مدت ۱۵ سال گذشته حدود ۱۳۳ کشتی با ظرفیت ۱۸ تا ۲۴ هزار TEU سفارش داده شده و بسیاری از آن‌ها تحویل شده‌اند. مسلماً در سال‌های ابتدایی آغاز به کار کانال سوئز عبور این قبیل کشتی‌ها از کانال‌ها پیش‌بینی نشده بود وگرنه شاید این کانال‌ها عریض‌تر احداث می‌شد. در این ارتباط به نظر می‌رسد طراحان و سفارش دهندگان این قبیل کشتی‌ها هر‌گز به این موضوع فکر نکرده‌اند کشتی‌های بزرگ با کانال‌های باریک چه خواهند کرد.

وی خاطر نشان ساخت: شوک اخیری که به صنعت کشتیرانی وارد شد، یاد‌آور این نکته است که کانال‌های موجود با اجرای طرح‌های توسعه به طور یقین عریض‌تر شده و کانال‌هایی که قرار است در آینده احداث شود با لحاظ کردن این معضل ساخته شوند.

این تحلیلگر دریایی در پایان تا‌کید کرد: تلنگری که به جامعۀ دریایی وارد شد نشان داد وزش باد و توفان همواره خطری برای مسدود شدن کانال‌هاست. اگر نسبت به آن بی‌توجه باشیم شاید نتوان جلو تکرار حوادثی مانند کانال سوئز را گرفت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار