۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲

ورود ۱۶ هزار نفر گردشگر نوروزی به سواحل چابهار / تغییر وضعیت کرونا در چابهار از آبی به زرد

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان از ورود ۱۶ هزار نفر مسافر نوروزی به بندر چابهار طی پنج روز نخست عید نوروز خبر داد.
کد خبر: ۸۹۴۵۷

ورود ۱۶ هزار نفر گردشگر نوروزی به سواحل چابهار / تغییر وضعیت کرونا در چابهار از آبی به زرد

علیرضا جلال زایی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از ابتدای نوروز تا پایان روز گذشته 16 هزار نفر گردشگر نوروزی وارد شهرستان ساحلی چابهار شده‌اند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، بیان داشت: این آمار مربوط به امکان اقامتی رسمی شامل هتل‌ها، مهمانپذیر‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی است.

وی با اشاره به اینکه قطعاً آمار واقعی تعداد مسافران ورودی بسیار بیشتر از رقم اعلام شده است، گفت: از آنجا که آمار مسافرانی که در مهمانسرای اداره‌ها و خانه‌های اجاره‌ای اقامت کرده‌اند را نداریم، نمی توان آمار دقیقی از میزان ورود گردشگران اعلام کرد.

به گفته وی، نظارت کامل بر عملکرد مراکز اقامتی چابهار به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ارائه خدمات به مسافران به صورت شبانه روزی صورت می‌گیرد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: در حال حاضر تمام خدمات تفریحی، پذیرایی و اقامتی به گردشگران ورودی به چابهار ارائه می‌شود.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت دو کلوپ تفریحات دریایی در چابهار بیان داشت: در این کلوپ‌ها انواع خدمات تفریحات و ورزش‌های دریایی از جمله غواصی و قایق سواری به گردشگران ارائه می‌شود.

جلال‌زایی یادآور شد: با توجه به حجم بالای گردشگران ورودی به چابهار و افزایش روز افزون این امر، فرمانداری چابهار به دلیل نگرانی شیوع کرونا ناشی از افزایش بیش از حد ورود گردشگران در حال انجام تدابیری برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه گردشگران به چابهار است.

وی با اشاره به اینکه پیش از نوروز وضعیت کرونا در چابهار آبی بود، خاطرنشان ساخت: هم اکنون شاهد تغییر وضعیت کرونا از آبی به زرد در این منطقه هستیم.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، بیان داشت: با توجه به وضعیت شیوع کرونا، در نیمه دوم تعطیلات نوروزی بیشتر موارد گردشگری به صورت برنامه‌های مجازی برگزار خواهد شد.

به گفته وی از سوی مسئولان منطقه آزاد چابهار، ۱۰ برنامه گردشگری مجازی برای روزهای آتی برنامه‌ریزی شده است.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: جشنواره‌های نوروزی موسیقی محلی، خوشنویسی، تجلیل از مفاخر فرهنگی و هنری منطقه، معرفی جاذبه‌های گردشگری، نمایشگاه عکس، نورافشانی و برگزاری آیین‌های مربوط به اعیاد شعبانیه و چندین برنامه جذاب دیگر به صورت مجازی برای مردم پخش خواهد شد و این برنامه‌ها تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت.

شهرستان‌های چابهار و کنارک در جنوبی ترین نقطه سیستان و بلوچستان واقع شده‌اند و به دلیل جاذبه‌های گردشگری، دریایی زیبا و آب و هوایی مطبوع می‌توانند سالانه هزاران گردشگر و بیننده را به خود جذب کنند. چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی محسوب می شود که این امر در اولین گام آب و هوایی بی‌نظیر را به این شهرستان داده است و در ایام نوروز و زمستان بهترین هوا را دارد.

از جاذبه های طبیعی آن نیز می توان به تالاب سرخگون لیپار در ۱۵ کیلومتری چابهار اشاره کرد که به دلیل خاک خاص بستر آن، آب صورتی رنگ دیده می‌شود و نمایی بسیار زیبا به منطقه اطراف خود بخشیده است. در ناحیه ساحلی خلیج گواتر و در نزدیکی محلی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می ریزد، جنگلی از گونه های حرا وجود دارد که از درختچه های حرا پوشیده شده است.

رودخانه باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر دریای عمان سرازیر می شود، این رودخانه از لحاظ مختلف بویژه وجود تمساح نادر پوزه کوتاه ایرانی در آن از نظر گردشگری اهمیت ویژه ای دارد. کوه‌های بدبوم یا مریخی که به آنها مینیاتوری نیز گفته می شود یکی از مناظری است که به موازات ساحل از منطقه کچو تا خلیج گواتر کشیده شده‌اند و از پدیده‌های ژئو‌مورفولوژی این ناحیه هستند.

خلیج چابهار جلوه‌ای زیبا از طلوع و غروب خورشید در دریا ایجاد می کند، در کناره‌های دریای عمان و در قسمت جنوبی شهرستان چابهار صخره‌های بزرگی بر اثر پیشروی آب دریا و فرسایش سنگ‌های رسوبی بوجود آمده که چشم‌انداز زیبایی را خلق کرده است. بندر چابهار با بندر میامی در شبه جزیره فلوریدا آمریکا هم عرض و شرایط آب و هوایی آن نیز با بندر میامی کاملاً یکسان است.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار