۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶

عواملی که منجر به مفقود شدن کانتینر در دریا می‌شود

یک تحقیق و پژوهش که توسط اداره ایمنی دریایی استرالیا انجام شده علل مفقود شدن کانتینر‌ها را مورد بررسی قرار داده و جهت اطلاع صنعت حمل و نقل دریایی منتشر کرده است.
کد خبر: ۸۹۴۴۸
 
عواملی که منجر به مفقود شدن کانتینر در دریا می‌شود
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از اداره ایمنی دریایی استرالیا؛ حداقل ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کانتینر سالانه در آب‌های بین‌المللی مفقود می‌شود که دلایل آن کمتر مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته، اما خسارت آن‌ها را صاحبان کشتی متحمل می‌شوند.

در ادامۀ این گزارش آمده است بر اساس بررسی و تجزیه و تحلیل انجام شده بر روی حوادث در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ متأسفانه خطرات ناشی از آب و هوای سنگین و توفانی، چیدن نامناسب کانتینر‌ها و بی‌توجهی خدمه نسبت به محموله‌های کشتی و... می‌تواند عاملی برای مفقود شدن کانتینر‌ها باشد.

به نظر می‌رسد در مسیر‌های طولانی تجهیزات و اتصالات محافظِ بار‌چینی به طور منظم مورد بازرسی و نگهداری قرار نمی‌گیرد، در حالی‌که خدمه و اپراتور‌های کشتی باید با برنامه ریزی منظم، زمانِ تعمیر و نگهداری را در طول سفر حفظ کرده و گزارش‌های لازم را از تعداد کانتینر‌ها به ثبت برسانند. این فرآیند‌ها در طول تحقیق و پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصله حاکی از آن است که خدمه پس از بارگیری در بندر در طول مسیر کمتر به چینش بار توجه لازم را نشان می‌دهند که همین مورد یکی از عوامل مفقود شدن کانتینر است.

از سوی دیگر کتابچه راهنما برای بارگیری ایمن، چینش منظم بار و حتی نحوۀ چیدن بار‌ها وجود ندارد.

در این ارتباط وزن و تعداد کانتینر‌هایی که روی هم چیده می‌شود باید هنگام بارگیری مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم حتماً ارتفاع کانتینر‌های چیده شده بر روی هم را کم کرد. همچنین زمانی‌که هوا توفانی می‌شود خدمۀ کشتی ضمن اینکه مواظب کشتی، نیروی انسانی و تجهیزات باشند توجه لازم را نسبت  به بار‌ها نیز نشان دهند.

این گزارش در پایان نتیجه‌گیری کرده است باید به طور کلی در کشتی‌ها انباشت بار و ایمن سازی در بار‌چینی کاملاً مورد توجه ویژه قرار گیرد تا سرنوشت کانتینر‌ها به آب‌های بین‌المللی منتهی نشود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار