۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷

آغاز ساخت زیردریایی از سال ۱۴۰۰

آغاز ساخت زیردریایی از سال ۱۴۰۰
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح از ساخت زیردریایی‌های سبک و نیمه‌سنگین برای سپاه خبر داد و گفت: ساخت این زیردریایی‌ها از سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.
کد خبر: ۸۹۴۳۶

به گزارش مانا به نقل از ایرنا،‌ صنعت دفاعی ایران پیشران و موتور خودکفایی و خوداتکایی است. این صنعت در بخشهای مختلف  توانسته از تهدید چهار دهه تحریم فرصت بسازد و و خود را به تسلیحات و تجهیزات بومی مجهز کند به طوری که امروز صنعت دفاعی بودمی یکی از مولفه های قدرتمند امنیت درونزای ایران محسوب شده و همین امنیت الگویی برای کشورهای مختلف به شمار می رود. تحریم‌های تسلیحاتی ایران پاییز امسال رفع شد و صنایع دفاعی ایران از آن تاریخ منعی در زمینه صادرات و واردات تجهیزات وتسلیحات ندارند. در این بین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نقش برجسته ای در این زمینه داشته است.

ایران به واسطه مجاورت در دریا و داشتن مرزهای دریایی طولانی ناگزیر از پرداخت به توسعه دریا محور و امنیت دریایی است. این امر طبعا الزاماتی دارد و تهیه و تامین این الزامات بر عهده سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی  وزارت دفاع تحت امر دریادار امیر رستگاری است. دریادار رستگاری در یکی از واپسین روزهای اسفندماه در ایرنا حضور یافت و با تشریح اقدامات و خدمات چند سال اخیر سازمان صنایع درایی وزارت دفاع  اقدامات و برنامه‌های پیش روی این سازمان را هم تبیین و توضیح داد.

دریادار رستگاری درباره ساخت ناوشکن‌ها، به روزرسانی تجهیزات و تسلیحات مورد استفاده در نیروهای مسلح، ساخت زیردریایی گفت. از اینکه معمولا در کشورهای مختلف اصولا ساخت کشتی و زیردریایی به صورت کنسرسیوم است اما در ایران همه این کارها به دست متخصصان داخلی انجام می شود و در سالهای اخیر و بعد از اینکه این کشورها تجهیزات مورد نیاز با به ایران ندادند این متخصصان توانستند با بهترین کیفیت این تجهیزات را بسازند. امیر رستگاری بر این باور است که صنایع دریایی در بخش نیروهای مسلح از ۷۰ درصد  وابستگی به ۲۰ درصد رسیده است. بخشی از این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

دریادار رستگاری درباره تأمین نیازهای نیروی دریایی سپاه، ارتش و دریابانی نیروی انتظامی و پروژه‌هایی که در دست دارند گفت: ماموریت و مسئولیت سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، پشتیبانی و تامین نیازهای دفاعی دریایی نیروی راهبردی دریایی ارتش، سپاه و دریابانی نیروی انتظامی است. در این زمینه ما ده‌ها دفتر طراحی، مراکز مهندسی ساخت و توسعه فناوری و مجموعه کشتی‌سازی داریم و در هر چهار حوزه شناورهای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی و تندرو در حال طراحی و تولید انواع مختلف پلتفرم‌های دریایی هستیم.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع اضافه کرد: تولیدات ما در نیروی دریایی ارتش، سپاه و دریابانی نیروی انتظامی کاربرد دارد. برای مثال شناورهای تندرو مختص نیروی دریایی سپاه ساخته می‌شود چرا که تکیه این نیرو بر روی شناورهای تندرو است. علاوه بر این باتوجه به اینکه این شناورها قابلیت بسیار خوبی در دفاع ساحلی دارند، نیروی دریایی راهبردی ارتش هم از این قایق‌های تندرو استفاده می‌کند.

دریادار رستگاری درباره ساخت زیردریایی‌های سبک و سنگین برای نیروی دریایی به خصوص سپاه گفت: در حوزه زیردریا، تا به امروز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از انواع زیردریایی سبک و نیمه‌سنگین ساخت داخل و سنگین خارجی را استفاده می‌کرده و استفاده می‌کند و قرار است از سال ۱۴۰۰ پروژه ساخت زیردریایی‌های سبک و نیمه سنگین را برای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کنیم و این نیرو در چند سال آینده دارای زیردریایی خواهد شد.

دریادار رستگاری با اشاره به ورود سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح به ساخت ناوشکن اظهار کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، دریا یک فرصت برای کشور است و اگر کشورها در این زمینه غفلت کنند قطعاً بیگانگان از این فرصت استفاده می‌کنند. اگر تاریخ را مطالعه کنید زمانی که ما نسبت به دریا غفلت کردیم، پرتغالی‌ها و بعد انگلیسی‌ها به منطقه‌آمدند، سال‌ها جزیره هرمز ما در اشغال پرتغالی‌ها بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار