۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲

کاهش ۱۸ درصدی صید کیلکای دریای خزر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی صید کیلکای دریای خزر از ابتدای سال تا کنون، گفت: در این مدت ۱۸ هزار و ۳۲۰ تن کیلکا ماهی در استان‌های گیلان و مازندران صید شده است.
کد خبر: ۸۹۳۹۰
کاهش ۱۸ درصدی صید کیلکای دریای خزر
 
مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از میزان صید کیلکا از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۸ هزار و ۳۲۰ تن کیلکا توسط صیادان گیلانی و مازندرانی صید شده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، بیان داشت: این آمار حاکی از کاهش ۱۸ درصدی صید کیلکای دریای خزر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد سهم صید کیلکا‌ی دریای خزر به استان مازندران اختصاص داشته است، بیان داشت: استان مازندران با ۱۲ هزار و ۷۶۰ تن صید با کاهش ۲۸ درصدی در صید همراه بوده است.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد سهم صید کیلکای دریای خزر در استان گیلان انجام شده، خاطرنشان ساخت: همچنین صید کیلکای استان گیلان با افزایش ۱۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به پنج هزار و ۵۶۰ تن رسیده است.

آخوندی در ادامه گفته‌های خود بیان داشت: سرانه صید هر شناور کیلکاگیر در گیلان و مازندران به طور متوسط حدود ۲۵۸ تن بوده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، مجموع شناور‌های صیادی فعال در استان مازندران ۴۴ فروند و در استان گیلان ۳۰ فروند است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، خاطرنشان ساخت: قیمت عمده فروش ماهی کیلکا جهت مصرف پودر ماهی کیلویی شش هزار تومان و جهت مصرف انسانی کیلویی شش هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

وی بیان داشت: از آنجا که کیلکا ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

آخوندی با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه دار به آب‌های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه‌دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار