۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴

کاهش ۴۰ درصدی صید ماهی سفید دریای خزر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از کاهش ۴۰ درصدی صید ماهی سفید دریای خزر از ابتدای فصل صید در مهر ماه تا کنون خبر داد.
کد خبر: ۸۹۳۶۱
کاهش ۴۰ درصدی صید ماهی سفید دریای خزر
 
مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت: صید ماهیان استخوانی دریای خزر از بیستم مهر ماه تا کنون با کاهش ۲۰ درصدی به سه هزار و ۱۰۸ تن رسیده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: بر این اساس سهم صید استان گیلان از ماهیان استخوانی در مجموع صید با هزار و ۶۷ تن، ۳۵ درصد بوده  که در مقایسه با مدت مشابه، شش درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه سهم صید استان مازندران از ماهیان استخوانی دریای خزر، ۵۵ درصد بوده است، بیان داشت: صیادان این استان در مجموع تا کنون هزار و ۸۹۸ تن ماهی صید کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳۳ درصدی همراه بوده است.

آخوندی در ادامه گفته‌های خود به وضعیت صید ماهیان استخوانی در استان گلستان نیز اشاره کرد و اذعان داشت: صیادان گلستانی از ابتدای صید تا کنون موفق به صید ۳۱۳ تن ماهی استخوانی یعنی ۱۰ درصد سهم صید شده‌اند که این میزان صید نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی صید ماهی سفید یادآور شد: از ابتدای فصل صید تا کنون هزار و ۳۷۲ تن ماهی سفید صید شده که این گونه ماهی ۴۴ درصد سهم صید ماهیان استخوانی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه صید کفال ماهیان ۴۰ درصد سهم صید امسال را تاکنون به خود اختصاص داده است،  تصریح کرد: ماهی کفال با افزایش ۱۸ درصدی به میزان هزار و ۲۴۱ تن صید است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، سهم صید کپورماهیان دریای خزر را در سال جاری ۱۲ درصد عنوان کرد و گفت: صید این گونه ماهیان با ۳۹۵ تن با کاهش ۱۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

به گفته وی، مابقی میزان صید که ۱۰۰ تن بوده به صید سایر گونه‌های ماهیان استخوانی اختصاص داشته که چهار درصد رشد را در صید این گونه‌ها نشان می‌دهد.

آخوندی با اشاره به فعالیت ۱۱۹ شرکت صیادی پره در نوار ساحلی دریای خزر، اذعان داشت: سرانه صید هر شرکت تعاونی صید به طور متوسط ۲۷ تن صید بوده است.

این مقام مسئول در سازمان ایران، تاکید کرد: در هر یک از شرکت‌های تعاونی صید پره یک نماینده از سوی سازمان شیلات ایران به عنوان ناظر بر صید حضور دارد که این نماینده بر رهاسازی بچه ماهیان خاویاری که صید ضمنی صیادی پره هستند، نظارت خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار صیاد استان‌های شمالی در قالب تعاونی‌های صید پره به صید ماهیان استخوانی دریای خزر اشتغال دارند، یادآور شد: به منظور بررسی ذخایر ماهیان استخوانی به طور مرتب گشت‌های تحقیقاتی انجام خواهد شد و با برگزاری جلسات کمیته مدیریت صید، زمان نهایی اتمام صید در سه استان شمالی مشخص خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، اظهار داشت: صید ماهیان استخوانی دریای خزر معمولاً هر ساله از بیستم مهر آغاز و تا ۱۵ فرودین ماه سال بعد آن ادامه خواهد داشت.

 آخوندی یادآور شد: در دریای خزر بالغ بر ۱۵ گونه ماهی استخوانی زیست می‌کنند که در این میان هر ساله سه گونه ماهیان سفید، کفال و کپور بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی را در سه استان ساحلی به خود اختصاص می‌دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار