۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳

آغاز مرمت گمرک تاریخی بندر سیراف

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از آغاز مرمت گمرک تاریخی بنگسار واقع در ساحل بندر سیراف به عنوان یکی از مهمترین مواریث خلیج فارس خبر داد.
کد خبر: ۸۹۳۲۶

آغاز مرمت گمرک تاریخی بندر سیراف

محمد حسین ارسطوزاده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: مرمت گمرک تاریخی بنگسار واقع در ساحل بندر سیراف به عنوان یکی از مهمترین مواریث خلیج فارس آغاز شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، ادامه داد: با توجه به نزدیکی  گمرگ تاریخی بنگسار به ساحل و برخورد امواج دریا با این اثر در طول سال های متمادی، بنا مورد تخریب قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: به همین منظور در راستای حفظ و احیای مجدد این میراث مهم خلیج فارس، مرمت اضطرای این بنای تاریخی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری قرار گرفت.

به گفته ارسطوزاده، مرمت و ساماندهی محیطی گمرک بنگسار در فاز نخست شامل استحکام بخشی دیوارها، ستون‌ها، تزریق ملات به بخش‌های فرسوده و بندکشی جداره‌ها بوده و فضای درونی و پیرامونی آن نیز ساماندهی خواهد شد.

این مقام مسئول در استان بوشهر به ساخت دیوار خشکه چین و موقت برای جلوگیری از برخورد امواج به این اثر اشاره کرد و ادامه داد : با مرمت گمرک تاریخی بنگسار به زودی زمینه بازدید از این اثر ارزشمند تاریخی برای گردشگران فراهم می شود.

وی با اشاره به اینکه مصالح به کار رفته در این بنا شامل سنگ، ساروج و گچ است، بیان داشت: با توجه به شواهد موجود احتمال می رود این بنا در دو طبقه بوده که بر اساس نظریه پروفسور وایت هوس باستان شناس انگلیسی قدمت آن به قرن نهم و دهم میلادی مربوط می‌شود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، تاکید کرد: مرمت و ساماندهی این اثر با استفاده از اعتبارات ملی تخصیص یافته از سوی امور پایگاه‌های میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تامین می شود.

لازم به ذکر است، سیراف زمانی از بندرهای اصلی ایران و خاورمیانه و محل پهلوگیری کشتی‌های بزرگ بوده است. بازرگانان سیرافی به دوردست‌های آسیا و آفریقا سفر دریایی می‌کردند. آنچه از سیراف بازمانده، حفره‌های سنگی کنده شده بر شیب تپه‌های سنگی است که گویا بعد از اسلام به‌عنوان قبر نیز استفاده شده‌اند. همین‌طور سنگچین‌ها، چاه‌ها، سنگ‌فرش‌ها و غارهایی شبیه آتشگاه در دل کوه‌ها به جا مانده ‌است.

سیراف دارای قدمتی به درازای خلیج فارس است؛ بندری که در آن زمان بیش از سیصد هزار نفر جمعیت داشته و به دلیل آزادمنشی دینی در این بندر بین‌المللی پیروان مذاهب گوناگونی همچون زرتشتیان، مسیحیان، مانویان، یهودیان، بوداییان و اقوامی همچون رومیان، یونانیان و چینی‌ها در این بندر زندگی می‌کرده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار