۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷

برگزاری مراسم بزرگداشت روز "چابهار" فردا

مراسم بزرگداشت روز چابهار فردا پنجشنبه ۱۴ اسفندماه با حضور نمایندگان کشور‌های مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، ارمنستان، ازبکستان و روسیه به صورت مجازی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۹۲۹۶

برگزاری مراسم بزرگداشت روز

به گزارش مانا، مراسم بزرگداشت "روز چابهار" فردا پنجشنبه ۱۴ اسفندماه با حضور نمایندگان کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان،‌ ارمنستان،‌ ازبكستان و روسيه به شکل مجازی برگزار می‌شود.

این مراسم به میزبانی هند و با سخنان وزیر راه و شهرسازی کشورمان در چارچوب دومین همایش دریایی هند۲۰۲۱ (Maritime Indian Summit-2021)  انجام خواهد گرفت.

دومین همایش دریایی هند ۲۰۲۱ به میزبانی وزارت بنادر، دریانوردی و آبراه‌های هندوستان و با سخنرانی نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز گذشته آغاز به کار کرده و تا فردا نیز ادامه دارد. در این همایش، آخرین فنّاوری، محصولات و خدمات مرتبط به دریانوردی میان نمایندگان دستگاه‌های دولتی و صنعت دریانوردی هند و همچنین نمایندگانی از کشورهای مختلف و شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه دریانوردی و بندری بررسی می‌شود.

لازم به ذکر است هند، به منظور گسترش شبکه ترانزیتی بین‌المللی خود توجه خاصی به توسعه بندر چابهار در سال‌های اخیر داشته تا بتواند به عنوان بندری نزدیک به بنادر خود در اقیانوس هند، آن را به هاب لجستیکی خود برای حمل و نقل و ترانزیت کالا به کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز و حتی اروپا تبدیل کند.

 از طرف دیگر ایران با جذب سرمایه گذاری گسترده و هدفمند هند در توسعه زنجیره حمل و نقل و لجستیکی بندر شهیدبهشتی چابهار و همچنین اتصال آن به شبکه حمل و نقل ریلی کشور، کوشیده است جایگاه خود را در معادلات ترانزیتی منطقه بالا برد.

فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار با ظرفیت پذیرش هشت و نیم میلیون تن کالا در آذرماه ۱۳۹۶ افتتاح شد. از آن زمان تاکنون، هند و افغانستان توانسته‌اند در چارچوب «موافقتنامه چابهار» از طریق این بندر کالاهای خویش را مبادله کنند.

گفتنی است موافقتنامه چابهار با هدف تسريع، تسهيل و افزايش ترانزيت ميان كشورهای هند و افغانستان و اتصال آن‌ها به آسيای مركزی از طريق بندر چابهار، ساده‌سازی، هماهنگی و استانداردسازی تشريفات حاكم بر حمل‌ونقل بين‌المللی و گذر كالا و مسافر طبق كنوانسيون‌ها و موافقتنامه‌های بين‌المللی توسط رؤسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند در خردادماه ۱۳۹۵ امضاء شد و در  مرداد ۱۳۹۷ به اجرا درآمد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار