۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲

تجارت با کشورهای منطقه خزر تقویت می‌شود

تجارت با کشورهای منطقه خزر تقویت می‌شود
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نوزدهمین نشست شورای بین‌المللی اتاق‌های بازرگانی خزر (ICBC) گفت: نگاه ما به کشور‌های همسایه شمالی به ویژه کشور‌های ساحلی خزر نگاهی ویژه و راهبردی است و این کشور‌ها نقش بسیار مهمی در پیشبرد رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط اقتصادی با هدف تقویت اقتصاد منطقه خزر دارند.
کد خبر: ۸۹۲۹۰

به گزارش مانا، حمید زادبوم اظهار داشت: موافقت‌نامه همکاری اقتصادی- تجاری کشورهای ساحلی خزر، در سال 2018 در شهر آکتائو قزاقستان در جریان پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر به امضا رسید و این سند چارچوبی اصلی برای توسعه و تعمیق همکاری‌های پنج کشور حاشیه دریای خزر، در زمینه‌های مختلفی چون فنّاوری، صنعت، معدن، کشاورزی، بازرگانی، گردشگری و سایر زمینه‌های مورد علاقه طرف‌ها را فراهم کرده است.

وی افزود: حجم تجارت پنج کشور حاشیه خزر با جهان در سال 2019 حدود 900 میلیارد دلار بوده و مهم‌تر از آن تراز تجاری مثبت با رقم حدود 270 میلیارد دلار است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه این اعداد بیانگر توان اقتصادی بالای منطقه در جذب سرمایه‌گذاری و تقویت بنیان‌های تولید و تجارت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با 15 کشور همسایه در زمره کشورهای مهم جهان از نظر تعداد همسایه است و با قرار گرفتن در مسیرهای اصلی کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی در جایگاه ممتازی قرار دارد. 

زادبوم ادامه داد: سهم جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته از تجارت منطقه مذکور حدود دو میلیارد دلار بوده که بایستی با ایجاد بسترهای مناسب و همکاری‌های فی‌مابین در قالب چنین کنفرانس‎هایی به ویژه همایش اقتصادی خزر بر میزان آن بیفزاییم.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تقویت و توسعه مبادلات در کلیه زمینه‌ها با کشورهای پیرامونی خود، به ویژه کشورهای دوست حاشیه خزر است و اکنون، در راستای سیاست‌های جدید اقتصادی- اجتماعی ایران مبنی بر گسترش روابط با تمامی کشورهای جهان، سیاست کشور ما در زمینه تامین امنیت سرمایه‌گذاری، امنیت مالکیت و استمرار بهبود شاخص‌های اقتصادی و رشد و توسعه پایدار است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: به دنبال تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه ایالات متحده امریکا، اقتصاد ایران با نگاه به توانمندی‌های داخل و در راستای اقتصاد مقاومتی زیرساخت‌ها و تولید کالاهای صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی خود را با رویکرد فنّاورانه بر اساس ظرفیت‌های داخلی خود ارتقا داده است.

   زادبوم از فعال‌سازی ترتیبات تجاری منطقه‌ای همچون موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا در جهت هموارسازی مسیر تجارت و انعقاد پیمان‌های تجاری دو یا چندجانبه و ارائه تسهیلات تجاری، تسهیل قوانین مقررات گمرکی، قوانین تعرفه‌ای و ... به عنوان نمونه‌هایی از هم‌سویی و هماهنگی با جامعه تجاری جهانی یاد کرد.

وی ادامه داد: همچنین پیرو بیانیه اولین همایش اقتصادی خزر، زمینه‌های مهم همکاری ما اعم از تجاری و سرمایه‌گذاری، کشاورزی، حمل‌ونقل، گردشگری، همکاری بین مناطق، فنّاوری‌های نو و توسعه دیجیتال، محیط زیست و فرهنگی است و برنامه پیشنهادی ایران جهت تقویت همکاری‌های اقتصادی به چهار کشور خزری ارسال شده است.

زادبوم گفت: در زمینه زیرساخت‌های تجاری، بنادر جدید ما در سواحل دریای خزر و خلیج فارس با برخورداری از 14 اسکله و بندرتجاری توانایی جابه‌جایی بیش از200 میلیون تن بار را در سال داراست و ایجاد خطوط راه‌آهن، مدرن‌سازی فرودگاه‌ها و بنادر و ایجاد اتوبان‌های سراسری از برنامه‌های زیرساختی ما در زمینه تقویت ترانزیت مرکب محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در دریای خزر چندین بندر بزرگ همچون انزلی، امیرآباد، کاسپین و نوشهر در حال خدمات‌رسانی و توسعه بیش از پیش هستند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در مسیر اصلی جاده باستانی ابریشم، نقش بسزایی در همگرایی اقتصادی و تجاری کشورهای منطقه خزر را ایفا می‌کند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در بخش معدن، ایران از نظر تنوع مواد معدنی و ذخایر آن در زمره مهم‌ترین کشورهای معدنی جهان محسوب می‌شود و در هر دو بخش نفت و گاز جزو سه کشور اول دنیا هستیم و آمادگی توسعه همکاری‌ها در این بخش مهم را داریم.

زادبوم با بیان اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیمان و فولاد در منطقه است، گفت: در بخش دارو، در حال حاضر، کشور حدود 96 درصد از مصرف خود را در داخل تولید می‌کند و پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه داروها و تجهیزات مورد مصرف برای مقابله با بیماری کرونا داشته‌ایم و بدون شک آماده همکاری در زمینه‌های مختلف صنعتی با کشورهای حاشیه دریای صلح و دوستی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی، ایران از کشورهای مطرح جهان و منطقه محسوب و کشور ما از مزیت‌های رقابتی بالایی برخوردار است، افزود: صادرات انواع میوه‌ها بیانگر این واقعیت است. لذا در بحث کشاورزی و صنایع غذایی، صنایع تبدیلی، تولید مشترک ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، می‌توان همکاری کرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از زمینه‌های انرژی برق، بهداشت و درمان، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، طراحی کارخانجات و ایجاد خطوط تولید، ماشین‌آلات‌، حمل و نقل و خودرو به عنوان  فرصت‌های همکاری یاد کرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن ابراز علاقمندی به افزایش همکاری در مناطق آزاد تجاری و صنعتی به وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کرد و  گفت: با توجه به توانایی‌های بخش خصوصی به ویژه اعضای اتاق بازرگانی و صنایع کشورهای خزری در اجرای پروژه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی همکاری کرده و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین پنج کشور را در سرلوحه همکاری‌های خود بگنجانیم و امیدواریم شاهد رشد و توسعه بیشتر روابط تجاری و سرمایه‌گذاری باشیم.

خاطرنشان می‌سازد، در این نشست رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، رئیس اتاق بازرگانی مازندران و رئیس دوره‌ای ICBC، سفیر فدراسیون روسیه در تهران، سفیر ایران در روسیه، رئیس شورای تجاری روسیه و ایران، سفیر ایران در قزاقستان، نماینده بازرگانی روسیه در ایران، دبیرکل مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق بازرگان و صنعت آستراخان، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ولگاگراد، رئیس اتاق بازرگانی استاوروپول و رؤسای اتاق بازرگانی استان‌های کشورهای منطقه دریای خزر نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار