۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵

بندر فریدونکنار به شبکه حمل‌ونقل کانتینری دریای خزر پیوست

بندر فریدونکنار به عنوان تها بندر خصوصی مازندران امروز سه‌شنبه با حضور مسئولان کشوری و استانی به شبکه حمل‌ونقل کانتینری دریای خزر پیوست.
کد خبر: ۸۹۲۸۶

بندر فریدونکنار به شبکه حمل‌ونقل کانتینری دریای خزر پیوست

به گزارش مانا، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در جمع خبرنگاران گفت : شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت کشتیرانی دریای خزر جهت استفاده از تمام ظرفیت های موجود در بنادر شمالی کشور و بالا بردن صادرات با رعایت سه اصل حفظ کیفیت، کاهش هزینه و سرعت عمل اقدام به نهادینه سازی استفاده از کانتینر در حمل و نقل دریایی کرده است.
کاپیتان داود تفتی افزود : در حال حاضر کشتیرانی خزر با داشتن بیش از یکهزار کانتینر ٢٠ و ٤٠ فوتی یخچال‌دار، سرویس منظم حمل و نقل دریایی با کانتینر را بین بنادر شمالی و بنادر « آکتائو » و « آستاراخان » را راه اندازی کرده است.
وی با بیان اینکه بندر فریدونکنار به واسطه نزدیک بودن به مسیر ترانزیتی می‌تواند سبب رشد صادرات استان و کشور شود ، افزود : طی چند روز آینده اولین کشتی کانتینری از بندر فریدونکنار به بندر آکتائوی قزاقزستان پهلوگیری خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی خزر گفت که نخستین کشتی با ظرفیت ١٠ teu کانتینر یخچالی و ٤٠ teu کانتینر خشک و معمولی این بندر را به قصد آکتائوی قزاقستان ترک می‌کند و پس از آن هم سرویس منظم حمل کانتینری کالا از طریق دریا بین فریدونکنار و بنادر آکتائو و آستاراخان برای رشد صادرات محصولات غیر نفتی مازندران برقرار خواهد شد.

وی در پاسخ به این انتقاد که چرا در حال حاضر به صورت کامل از بنادر دریای خزر در حوزه صادرات استفاده نمی‌شود و بیشتر صادرات با خطوط ریلی و جاده‌ای انجام می‌شود‌، پاسخ داد‌: اگر از تمامی ظرفیت بنادر استفاده شود حجم صادرات کانتینری برای شروع به چهار هزار teu خواهد رسید.

تفتی افزود: بنا بر سند چشم انداز پنج ساله توسعه باید میزان کانتینر صادراتی ما به ۱۵ هزار teu می‌رسید و اکنون نیز از این چشم‌انداز فاصله داریم که باید با استقبال صادر‌کنندگان و همچنین حمایت شرکت‌های کشتیرانی محقق شود.

بندر فریدونکنار یکی از سه بندر استان مازندران است که در سال ۱۳۶۹ به عنوان بندر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. ساخت این بندر در نیمه اول سال ۱۳۸۶ به اتمام رسید و با توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و با اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی‌، به بخش خصوصی واگذار و در نهایت پس از طی مراحل قانونی این بندر چند منظوره در ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ حین انجام عملیات عمرانی به صورت رسمی بهره برداری شد.
بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است. این بندر از طریق جاده‌های هراز و فیروزکوه نزدیک ترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است که با دو پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

سرمایه گذاری جهت احداث ۳۳ هزار متر مربع انبار سرپوشیده با ظرفیت حدود ۱۰۰ هزار تن ، سیلوی ۳۰ هزار تنی غلات، مخازن نفتی به ظرفیت ۳۰ هزار تن، ۱۱ هکتار ترمینال روباز جنرال کارگو، ۱۴ هکتار جاده و مسیر دسترسی و شش هزار و ۵۰۰ متر مربع ساختمان و با فراهم آوردن تمامی ارکان و المان‌های مورد نیاز یک بندر از دیگر ویژگی های نخستین بندر خصوصی شمال کشور است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار