۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷

۴۰ میلیون دلار کالا در آستانه فساد به دلیل مشکلات گمرکی

با وجود رد و تائید‌های مربوط به حواشی کالا‌های گروه ۲۷، معاون فنی گمرک ایران از تعیین تکلیف این گروه شامل حدود ۴۰ میلیون دلار کالای ورود ممنوع که در آستانه فساد قرار گرفته بودند در جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوطه از جمله وزارت صمت خبر داد و اعلام کرد که صاحبان کالا به زودی می‌توانند نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند.
کد خبر: ۸۹۲۷۷
۴۰ میلیون دلار کالا در آستانه فساد به دلیل مشکلات گمرکی
 
به گزارش مانا به نقل از ایسنا، گروه ۲۷ گروه کالایی با اولویت ارزی غیر‌فعال است که با وجود دریافت اغلب مجوز‌های قانونی از جمله ثبت سفارش وزارت صمت با محدودیت‌هایی مواجه شده و امکان ترخیص پیدا نکردند.
چندی پیش بود که  مهرداد جمال ارونقی- معاون فنی گمرک ایران-  از قرار گرفتن ۴۰ میلیون دلار کالا‌های گروه ۲۷ در معرض فساد و یا متروکه شدن خبر داده و تاکید کرده بود که یکسری سیاست‌ها و تصمیمات اخذ شده در مورد محدودیت ورود برخی کالا‌ها نه تنها مانع از خروج ارز نشده بلکه با ورود کالا از کانال قاچاق، موجب محرومیت دولت از اخذ حقوق ورودی شده است، از این رو لازم است دستگاه‌های مربوطه با توجه به مجوز‌های صادره در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف آن‌ها اقدام کنند.
صمت: کالا‌ها ثبت سفارش ندارند اگر هم دارند مشکل ارز دارند
به دنبال این اعلام اخیرا  وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)  به نوعی تاکید کرده که اغلب این کالا‌ها ثبت سفارش نداشته و یا اگر هم دارند با مشکل تائید منشا ارز و صدور کد رهگیری بانک جهت ترخیص مواجه اند.
تعیین تکلیف گروه ۲۷ و امکان ترخیص در روز‌های آینده
با این وجود  تازه‌ترین اظهارات معاون فنی گمرک ایران، نه تنها نشان می‌دهد که این ۴۰ میلیون دلار کالای مورد اشاره در گروه ۲۷ دارای ثبت سفارش بوده و وزارت صمت بار‌ها در مورد تعیین تکلیف و ترخیص آن‌ها رایزنی‌هایی داشته است، بلکه اخیرا طی جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان‌های مختلف از جمله گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت، وضعیت کالا‌های گروه ۲۷ تعیین تکلیف شده و صاحبان کالا می‌توانند برای ترخیص اقدام کنند.
ارونقی در این باره اعلام کرد که در روز گذشته (یکشنبه) در کارگروه تخصیص ارز وزارت صمت موضوع کالا‌های گروه ۲۷ مطرح و با ارائه مستندات تعیین تکلیف شده است. بر این اساس قرار است کالا‌هایی که ثبت سفارش آن‌ها قبل از ممنوعیت و محدودیت انجام شده و با شرایط ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات و صادرات مطابقت دارند تعیین تکلیف و ترخیص شود.
وی توضیح داد: بر اساس مفاد ماده ۱۱ آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات وقتی کالایی مشمول افزایش سود بازرگانی یا ایجاد محدودیت و یا ممنوعیت شود اگر شرایط لازم را داشته باشد باید نسبت به ترخیص آن با شرایط قبل از ممنوعیت اقدام شود، بنابراین در صورت مطابقت این کالا‌ها با این شرایط، تعیین تکلیف و ترخیص با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه از جمله گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی انجام خواهد شد.
مستندات ۵۰۰ اظهارنامه و صدور ثبت سفارش از سوی وزارت صمت برای این کالا‌ها
معاون فنی گمرک ایران در رابطه با اعلام وزارت صمت مبنی بر اینکه اغلب این کالا‌ها ثبت سفارش ندارند تاکید کرد که تمامی مستندات و مدارک در رابطه با ثبت سفارش این کالا‌ها موجود است؛ به طوری که بیش از ۵۰۰ فقره اظهارنامه برای آن‌ها صادر شده است. اگر این کالا‌ها ثبت سفارش نداشتند صاحبان کالا نمی‌توانستند کالای خود را به گمرک اظهار کنند.
گروه ۲۷ یک گروه من درآوردی است/مستندات رایزنی‌های صمت با گمرک
وی با بیان اینکه کالا‌های گروه ۲۷ قبل از محدودیت و ممنوعیت وارد شده و وزارت صمت با صدور مجوز‌های لازم از جمله ثبت سفارش برای صاحب کالا حقوق مکتسبه ایجاد کرده است، گفت:گروه ۲۷ یک گروه من درآوردی کالایی است، این در حالی است که در طبقه بندی کالا‌های ممنوعه این کالا‌ها به ممنوعه قانونی، شرعی و دولتی تقسیم می‌شوند که کالا‌های گروه ۴ کالا‌های ممنوعه دولتی هستند که عمدتا به دلیل شرایط ارزی، این ممنوعیت ایجاد شده است، ولی گروه ۲۷ مشمول این سه ممنوعیت نبوده و وزارت صمت نمی‌تواند به خودی خود این گونه کالایی را محدود و ممنوع کند. از سویی مستندات نشان می‌دهد این وزارتخانه بار‌ها در مورد کالا‌های مانده در گمرک که خود وزارت صمت برایشان ثبت سفارش صادر کرده رایزنی و خواستار تعیین تکلیف شده اند.
ارز جابه‌جا شده است
این مقام مسئول در گمرک ایران تاکید کرد که برخی اعلام می‌کنند که تعیین تکلیف این ۴۰ میلیون دلار کالا موجب التهاب در بازار ارز می‌شود در حالیکه اولا این رقم در مقابل تجارت چند میلیارد دلاری خارجی ایران قابل مقایسه نیست و از سویی صاحبان کالا که ماه‌ها قبل آن‌ها را وارد کرده‌اند نسبت به تامین ارز و جابجایی ارز آن از طریق صرافی‌ها اقدام کرده و اکنون نیاز به تامین ارز ندارند.
ارونقی این را هم گفت که این حدود ۴۰ میلیون دلار کالا که نسبت به تعیین تکلیف آن تاکید وجود دارد به دلیل وجود حقوق مکتسبه و صدور مجوز‌های مربوطه است که باید وضعیت آن مشخص شود وگرنه برخی وارد کنندگان که کالا را بدون دریافت مجوز و بعد از ممنوعیت وارد کرده اند، دلیلی برای فشار آوردن جهت ترخیص وجود ندارد.
وی یادآور شد به هر صورت باید تعیین تکلیف کالا‌های گروه ۲۷ که اغلب در آستانه فساد قرار دارند ماه‌ها قبل صورت می‌گرفت، اما اکنون با اقدامات انجام شده صاحبان کالا می‌توانند ظرف روز‌های آتی با ابلاغی که انجام می‌شود نسبت به تعیین تکلیف و ترخیص اقدام کنند.
لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه رومبلی، ماشین آلات راه سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، میوه موز و کمپوت آناناس برخی اقلام، از انواع زیاد کالا‌هایی هستند که در قالب گروه ۲۷ اکنون در گمرک مانده‌اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار