۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸

برگزاری نمایشگاه اقتصادی اوراسیا در اردیبهشت سال آینده

برگزاری نمایشگاه اقتصادی اوراسیا در اردیبهشت سال آینده
مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به دستاورد‌های توافق‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا، از آغاز مذاکرات برای توافق تجارت آزاد خبر داد و گفت: درصورت انجام این توافقنامه، تعرفه‌های گمرکی حدود ۸۰ درصد از کالا‌ها برای طرفین صفر خواهد شد و تجارت فی‌مابین تا حدود ۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۸۹۲۲۸

به گزارش مانا، میرهادی سیدی در نشست هماهنگی نمایشگاه اقتصادی اوراسیا، با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در اردیبهشت سال آینده گفت: خوشبختانه مذاکرات فشرده‌ای که با اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شد منجر به عقد قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه شد.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت در ادامه افزود: تشکیل این اتحادیه در منطقه بین کشورهای عضو در ایجاد صلح و افزایش تعاملات در منطقه بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه یک‌سال بعد از تشکیل این اتحادیه‌، ایران درخواست خود را برای انجام مذاکرات و عقد قرارداد مطرح کرد که مورد استقبال و پذیرش اتحادیه قرار گرفت.

سیدی با ابراز خرسندی از تشکیل چنین اتحادیه اقتصادی در منطقه، آن را نشانه بلوغ و درایت کشورهای عضو دانست و تصریح کرد: در توافقنامه‌ اولیه‌ای که با این اتحادیه داشتیم بحث تجارت ترجیحی مطرح شد ولی نکته مهم‌تر و دستاورد دیگر این مذاکرات، تبدیل این توافقنامه به موافقت‌نامه تجارت آزاد است.

بر اساس توضیحات مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت، به دنبال ایجاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، امتیاز ۵۰۲ قلم کالا از طرف اتحادیه به ایران واگذار شده و امتیاز حدود ۳۸۱ قلم کالا نیز از سوی ایران به این اتحادیه داده شده است و امتیازاتی نیز در خصوص تعرفه‌های گمرکی درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به رشد ۸۰ درصد صادرات اقلام مورد توافق آن را بستری مناسب برای آزادسازی پتانسیل ‌های بازار دانست و افزود: چهارشنبه گذشته اولین نشست برای مذاکرات برای ایجاد توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا برگزار شد؛ درصورت انجام این توافقنامه، تعرفه‌های گمرکی حدود ۸۰ درصد از کالاها برای طرفین صفر خواهد شد و تجارت فی‌مابین تا حدود ۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت در پایان از تجار و تولیدکنندگان خواست تا با بررسی بازارهای این کشورها و بازاریابی مناسب از طریق نمایشگاه‌های مختلف گفت: تولیدکنندگان و تجار ما باید توجه لازم را به این ظرفیت ایجاد شده داشته باشند و از تمامی فرصت‌ها برای افزایش اطلاعات و آگاهی خود از بازارهای این کشورها و ارتباط‌ گیری از طریق نمایشگاه‌ استفاده کنند.

گفتنی است، نشست هماهنگی نمایشگاه اقتصادی اوراسیا با حضور مقامات ارشد سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت‌ تعاون، امور خارجه، ستاد اجرایی فرمان امام، بانک مرکزی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان تجاری کشورهای روسیه،ارمنستان، قرقیزستان، بلاروس و قزاقستان صبح امروز چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹ در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار