۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸

جزیره لارک؛ بکرترین منطقه توریستی خلیج فارس / اختصاص ۲۰ میلیارد ریال به گردشگری لارک

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از ایجاد سه پروژه مهم در راستای رونق گردشگری جزیره لارک با تخصیص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۸۹۱۶۳

جزیره لارک؛ بکرترین منطقه توریستی خلیج فارس / اختصاص ۲۰ میلیارد ریال به گردشگری لارک

رضا برومند در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: جزیرۀ لارک واقع در خلیج فارس به زودی به یکی از مهمترین جاذبه های توریستی بکر در منطقه تبدیل خواهد شد؛ این جزیره زیبا و توریستی طی سال‌های اخیر توجه بسیاری از گردشگران را به خود جذب کرده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، بیان داشت: جزیرۀ لارک به دلیل وجود سواحل مرجانی و کم رفت و‌ آمد بودن منطقه، دارای یکی از بکرترین و شفاف‌ترین آب‌های خلیج فارس است.

به گفتۀ وی، این سواحل از عمق ۲ تا ۳۳ متری با شیب ملایم و با انواع موجودات زیبای دریایی همچون مرجان‌ها، ماهی‌های آکواریومی و شقایق دریایی زیبای‌های خاص خود را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و همین دلایل باعث شده که این جزیره به یک مکان محبوب برای ورزش‌های آبی و لذت بردن از ساحل شنی تبدیل شود.

وی ادامه داد: در همین راستا ایجاد انواع زیرساخت‌های گردشگری اعم از اقامتی، پذیرایی و تفریحی در این جزیره با سرعت قابل توجهی در حال انجام است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان در ادامه گفته های خود اذعان داشت: در همین راستا نیز بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان، تسهیلات خوبی را در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینۀ گردشگری جزیرۀ لارک قرار داده است.

برومند با تاکید بر اینکه گردشگری جزیرۀ لارک مبتنی بر طبیعت گردی است، یادآور شد: در حال حاضر مجوز ایجاد 20 اقامتگاه  بوم گردی در این جزیره صادر شده است که از این تعداد هم اکنون 10 اقامتگاه بوم گردی فعال هستند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در ادامه یادآور شد: در حال حاضر سه پروژه مهم گردشگری در جزیره لارک در دست انجام است که به این منظور دو میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

وی خاطرنشان ساخت: ساحل موریانه( فانوس دریایی) یکی از مهمترین پاتوق های گردشگران ورودی به جزیره لارک محسوب می شود که دلیل آن نیز مناظر فوق العاده زیبا ساحل به دلیل وجود تپه های شنی و چشم انداز بی نظیر در ساحل این جزیره است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، تصریح کرد: بنابراین ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در ساحل موریانه نظیر آب و برق و سرویس بهداشتی با استفاده از اعتبارات تخصیص یافته در حال ایجاد است.

 مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، همچنین به انجام برنامه ریزیهای دقیق برای تبلیغات و اطلاع رسانی در خصوص جاذبه های گردشگری جزیره لارک برای جذب هر چه بیشتر گردشگران به این  جزیره اشاره کرد.

وی، اذعان داشت: به این منظور نیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است که امیدواریم نتیجه بخش بوده و باعث جذب گردشگران بیشتری به این جزیره شود.

برومند همچنین از برگزاری تور آشناسازی جزیرۀ لارک برای خبرنگاران خبر داد و گفت: تور فعالان فضای مجازی نیز به جزیرۀ لارک جهت انجام تبلیغات توسط اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان برگزار شده است.

جزیرۀ لارک ۷۷ کیلومتر مربع مساحت دارد. فاصله لارک با قشم ۱۶ کیلومتر، با جزیره هنگام ۵۱ کیلومتر، با جزیرۀ هرمز ۲۲ کیلومتر، با جزایر تنب‌های بزرگ و کوچک ۱۲۶ کیلومتر و با بندرعباس ۳۱ کیلومتر است. جزیرۀ لارک در جنوب‌شرقی جزیره قشم قرار دارد. این جزیره از کوه‌‌های آتش‌فشانی مخروطی شکل تشکیل شده و بلندترین نقطه آن ۱۳۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین قطر آن ۶٫۱۰ کیلومتر است. خلوتی، پاکیزگی، و ساحل تمیز مناسب شنا عامل جذب شدن قشمی‌ها به لارک است.

جزیرۀ لارک در منطقه تنگه هرمز جنوبی‌ترین خاک ایران محسوب می‌شود، برای همین از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و سواحل جنوبی آن نظامی است. در صورت صاف بودن هوا به راحتی جزایر هرمز، قشم،‌ بندرعباس و کشور عمان از سواحل لارک قابل دیدن هستند.

جزیرۀ لارک از قرن شانزدهم میلادی به بعد مدتی در تصرف هلندی‌ها، پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها بوده و تاسیسات، قلعه‌ها نظامی با تجهیزات توپ و برج‌های دیده‌بانی هنوز در جزیره لارک به چشم می‌خورد كه حكایت از اهمیت این جزیره در گذشته دارد. این جزیره در زمان سلطنت شاه عباس هم‌زمان با تصرف سایر جزایر تنگه هرمز تحت تسلط دولت ایران درآمد. در قرن هجدهم میلادی ناحیه تنگه هرمز و جزایر آن بیشتر مورد توجه اعراب عمان و مسقط به خصوص اعراب جواسم بود.

از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی جزیرۀ لارک باید به قلعه پرتغالی‌ها اشاره کرد که در زمان صفویه و هنگام کنترل پرتغالی‌ها بر خلیج فارس ساخته شده و از نظر تاریخی با قلعه پرتغالی‌های هرمز و قشم هم‌دوره هستند. این قلعه که از ملات ساروج، سنگ‌های مرجانی و دریایی ساخته شده از بناهای مهم شهر است که در گذشته توجه زیادی به آن می‌شد، اما الان به حال خود رها شده است. قلعه جزیرۀ لارک از بعد از قلعه جزیره هرمز بزرگ‌ترین قلعه پرتغالی‌ها در خلیج فارس است و به دلیل ستون‌های چوبی‌ای که داشته همچنان پابرجا مانده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار