۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲

شناور دریاپاک بزرگترین شناور چندمنظوره مقابله با آلودگی‌های نفتی در دریا

شناور دریاپاک بزرگترین شناور چندمنظوره مقابله با آلودگی‌های نفتی در دریا
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه «شناور دریاپاک» با سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیون یورویی آماده بهره‌بردارى است، این شناور را نخستین و بزرگترین شناور چندمنظوره مقابله با آلودگی‌های نفتی در دریا معرفی کرد.
کد خبر: ۸۹۰۷۶
به گزارش مانا، محمدرضا اله یار با اشاره به اینکه ساخت نخستین و بزرگترین شناور چندمنظوره مقابله با آلودگی‌های نفتی در سال جهش تولید، تحت عنوان شناور دریاپاک؛ توسط متخصصان ایرانی نهایی و آماده بهره‌برداری است، اظهار داشت: مبلغ سرمایه‌گذاری این شناور معادل ۲۱ میلیون یورو از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی است. 

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص مشخصات این شناور، توضیح داد: طول این شناور حدود ۵۵،۵، عرض آن ۱۳ و ارتفاع آن ۶ متر و دارای آبخور ۴ متری است و حداکثر تا ۱۶ گره دریایی امکان حرکت دارد و ظرفیت حمل ۲۲ خدمه دریایی را داشته که ۱۰ نفر خدمه و ۱۲ نفر پرسنل مقابله با آلودگی‌های نفتی هستند و ظرفیت مخزن جمع‌آوری آلودگی نفتی آن ۵۵۰ مترمکعب است.

وی با بیان اینکه شناور دریاپاک مجهز به انواع تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی در دریا و آب‌های نزدیک ساحل شامل انواع بوم و اسکیمر است، خاطرنشان کرد: این شناور در عین حال قابلیت به‌کارگیری عملیات تجسس و نجات دریایی را داشته و عرشه آن جهت دریافت تجهیزات و امکانات از هلی‌کوپتر مهیا است و شرایط جابجایی مجروحان را نیز دارد. 

اله‌یار افزود: کاربری اصلی شناور دریاپاک؛ جمع‌آوری و ذخیره زباله‌ها و سایر مواد شناور روی سطح آب و از امکانات امدادى به صورت محدود برخوردار است.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه عمده حوزه عملیات شناور دریاپاک، خلیج‌فارس است، اظهار داشت: ساخت این شناور در بندرعباس انجام شده است و هم‌اکنون در مرحله نهایی قرار دارد و شروع رسمی بهره‌برداری آن در بوشهر و به‌زودی انجام می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: پروژه شناور دریاپاک از جمله ابر پروژه‌های سال جهش تولید به شمار می‌رود که با تلاش متخصصان داخلی و حمایت‌های سازمان بنادر و دریانوردی ساخته شده است و از جمله شناور‌های پیشرفته به شمار می‌رود که قابلیت‌های سازمان بنادر را در جهت مقابله با آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس ارتقا می‌دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار