۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

لزوم ارتقای مهارت‌های آموزشی مربیان و دریانوردان در دوران کرونا

مهارت‌های کلیدی آموزشی و تخصصی دریانوردان به گفته کارشناسان نه تنها باعث کشف استعداد‌های جدید و توسعۀ فعالیت‌های آموزشی نیروی انسانی می‌شود بلکه به ارتقای آن‌ها در دوران کرونا و پس از آن نیز کمک می‌کند.
کد خبر: ۸۹۰۵۸

لزوم ارتقای مهارت‌های آموزشی مربیان و دریانوردان در دوران کرونا

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، کارشناسان مؤسسات آموزشی دریایی  برخی از کشورها با حضور در یک کنفرانس مجازی ارتقای مهارت‌های آموزشی دریانوردان و مربیان را مورد تاکید قرار داده و بر تازگی دروس آموزشی و حذف مطالب کهنه و تاریخ گذشته را یاد‌آور شدند‌.

"آدام لوئیس" رئیس آموزش و عملیات در IMEC با اشاره به اینکه در دوران کرونا نه تنها به تخصص‌ها و مهارت‌های کلیدی آموزشی نیازمندیم بلکه باید خود را برای دوران پس از کرونا  نیز آماده کنیم، به همین جهت باید آموزش از راهِ دور و آنلاین بر اثر تعطیلی کلاس‌ها‌ی فیزیکی دریانوردان نباید متوقف شود و مؤسسات آموزشی  دریایی و شرکت‌های تأمینِ نیرو باید نسبت به آموزش حرفها‌ی دریانوردان کمرِهمت بندند‌.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که برخی موسسات آموزشی چندان اصراری بر افزایش مهارت‌ها‌ی آموزشی و فنّی و حرفه‌ای ندارند و آن را جدی نمی‌گیرند‌.

این درحالیست که دریانوردانی که مجبور به اقامت در محل مسکونی خود هستند و به کشتی ملحق نشده‌اند بهترین فرصت را برای یاد‌گیری دارند‌.همچنین دریانوردانی که به علت بحران خدمه در کشتی به سر می‌برد می‌تواند زمانی را برای آموزش آنلاین اختصاص دهد‌. از سوی دیگر شرایط فعلی بهترین زمان برای ارتقای سطح علمی اساتید و مربیان است.

دکتر "ویلیام مور" مدیر پیشگیری کلوپ آمریکایی  SVP در این زمینه عقیده دارد: اگرچه حرفۀ دریانوردی یک شغل مادام‌العمر محسوب نمی‌شود و دریانوردان پس از مدتی به درجۀ بازنشستگی نائل می‌آیند اما در مدت زمانی‌که در کار حرفه‌ای دریانوردی مشغول به کارند باید نسبت به افزایش مهارت‌های تخصصی به ویژه در شرایط فعلی اقدامات لازم را به عمل آورند‌.

وی گفت: متأسفانه برخی دریانوردان مجبورند در منازل خود بمانند که باید نسبت به آموزش آنها پیگیری لازم صورت گیرد‌.

در این ارتباط آموزش الکترونیکی آنلاین و از راه دور یکی از مهم ترین کانال‌های ارتباطی برای حفظ دانش و مهارت های دریانوردان بویژه دانشجویان به حساب می آید. البته فراموش نکنیم که آموزش مربیان نیز در شرایط بحران کرونا یک ضرورت به شمار می رود که باید با جدیت توسط شرکت‌های ذی‌ربط پیگیری شود در غیر این صورت ما آمادگی برای ورود به دوران پسا کرونا را نخواهیم داشت.

كاپیتان "جف پارفیت" مدیر CHIRP Maritime نیز با تأکید بر اینکه این روزها فرصتی است تا مهارت های آموزشی دریانوردان افزایش پیدا کند زیرا همانگونه که شاهد بودیم فنّاوری دیجیتالی در این دوران به خوبی شکل گرفت و در حال حاضر فعالیتی وجود ندارد که نتوان آن را آنلاین انجام داد به همین جهت مؤسسات آموزشی باید آموزش دریایی دریانوردان را پشتیبانی کنند که گزارش‌های دریافتی آن را تایید نمی‌کند و مربیان بیشتر به حضور و غیاب آنلاین بسنده کرده و بقیۀ موارد آموزشی را به عهدۀ کاربران می‌گذارند‌.

دکتر "ماریا پروگوولاکی" نمایندۀ Green Jakobsen A / S  نیز یاد‌آور شد: با پیشرفت فنّاوری ما نیاز به ارتقا سیستم‌های آموزشی داریم و مهارت‌های جدید آموزشی باید با گذر از مرحلۀ سنتی به صورت آنلاین برگزار شده و مطالب جدیدی در آموزش‌های دریایی گنجانیده شود‌.

وی گفت: با نظر‌سنجی از 6000 دریانورد به صورت آنلاین از کشورهای مختلف توسط مؤسسه Delta Green Jakobsen به این نتیجه رسیدیم که فرماندهان، مدیران کشتیرانی و افسران ارشد دریایی با ارتقا مهارت‌های آموزشی در دوران کرونا موافق هستند و سعی می‌کنند در شرایطی که کشتی‌ها فعال هستند آموزش دریایی به دریانوردان را یاد‌آور شوند اما به نظر می‌رسد به یک سازمان نظارتی مردم نهاد  زیرِ نظر imo نیازمندیم چون پیشرفت کارهای مربوط به آموزش در دوران کرونا کمی ‌کُند ارزیابی شده است.

وی در پایان گفت: باید آموزش‌های سنتی را با کمک مربیان و دانشجویان دریانوردی به چالش کشیده و سعی کنیم آنها را با کمک مؤسسات آموزشی به روز کنیم در غیر این‌صورت نتیجه‌ای عاید نخواهد شد مسلماً با چنین وضعیتی مسیر برای ورود به دوران بعد از کرونا بسیار ناهموار خواهد بود‌.

ارسال نظرات
آخرین اخبار