۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵

آیا جهان در دوران پسا‌ کرونا تغییر خواهد کرد؟

همانگونه که شیوع کرونا زندگی تمام جهانیان را تغییر داد و همۀ مردم آرزو دارند شرایط به حالت عادی بازگردد جهان پسا‌ کرونا تا چه حد با دوران کرونا تفاوت خواهد داشت و در این میان وضعیت صنعت حمل‌ونقل دربایی چگونه خواهد بود.
کد خبر: ۸۹۰۵۳
آیا جهان در دوران پسا‌کرونا تغییر خواهد کرد
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، تحلیلگران و کارشناسان دریایی در وبیناری که اخیراً برگزار شد پیرامون تغییرات صنعت حمل‌و‌نقل در دوران پسا‌ کرونا به سخنرانی پرداختند و یاد‌آور شدند در دوران پسا کرونا حمل‌ونقل دریایی شاهد یک دگردیسی  امید‌وارانه خواهد بود.

خانم "Iris Baguilat"  با اشاره به اینکه چهار موضوع اصلی ایمنی، هوشمند سازی، حمل‌و‌نقل سبز و اشتغال در حمل‌و‌نقل دریایی  در دوران بعد از کرونا فعالان جامعه دریایی را درگیر خواهد ساخت، یاد‌آور شد: به اعتقاد مقامات  بهداشتی همه‌گیری ویروس کرونا به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت و عوارض و آسیب‌های آن سال‌ها ادامه خواهد داشت به همین جهت باید پرسید که جامعه حمل‌و‌نقل دریایی تحت تأثیر شدید کووید ۱۹ قرار گرفته چه برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدتی را باید ترسیم کند.

وی افزود: همه می‌دانیم که بیماری کرونا ابتدا به بزرگترین اخلال‌گر فنّاوری‌ها تبدیل شد، اما در ادامه برنامه‌های پیش‌بینی شده برای فنّاوری را تسریع کرد. در واقع باید اذعان داشت کرونا اگر‌چه شرایط را برای حمل‌ونقل دریایی بسیار سخت کرد، اما آثار مثبتی هم داشت.

جهان در مدت یک‌سال اخیر شاهد بود که حمل‌و‌نقل دریایی و بنادر به فنّاوری دیجیتال روی آوردند و امروزه شاهد هستیم که حضور فیزیکی برای انجام فعالیت‌های دریایی در یک جا و مکان معنا و مفهوم ندارد و هر کسی می‌تواند  تحت هر شرایطی با استفاده از آخرین فنّاوری‌ها و کنترل از راه دور فعالیت‌های حمل‌و‌نقل دریایی را هدایت کند. بدون شک این شرایط در دوران بعد از کرونا با شدت تمام  ادامه می‌یابد.

در ادامه "جان دولان" نیز گفت: همین که صنعت حمل‌و‌نقل دریایی سازگاری خود را با دوران کرونا به اثبات رساند و توانست آن را به خوبی مدیریت کند، و نشان داد که این صنعت همچنان زنده است و می‌تواند در دوران پسا کرونا همچنان فعال بماند.

وی یاد‌آور شد: به اعتقاد من یک انعطاف پذیری در صنعت حمل‌و‌نقل دریایی و بندری اتفاق افتاده که باید پایدار بماند و به رشد و بالندگی برسد.

به گفتۀ وی جامعۀ دریایی در مدت یک‌سال اخیر با چالش‌های زیادی مواجه شد که شاید تا به‌ حال به آن فکر نکرده بود و توانست بر همۀ آن‌ها غیر از بحران تغییر‌ خدمه تا حد زیادی غلبه کند و از این بایت جامعۀ دریایی مدیون دریانوردان و خدمۀ کشتی‌ها هستند که  هنوز با استرس و اضطراب و عدم دسترسی به خانواده مواجه هستند. اطمینان دارم که چنین بحرانی در دوران پسا کرونا وجود نخواهد داشت.

"Gisa Paredes" در ادامۀ این کنفرانس با اشاره به اهمیت بهداشت روانی در صنعت دریایی گفت: اوایل شیوع ویروس کرونا تلاش زیادی به عمل آمد تا سلامت جامعه دریایی به ویژه سلامت روان آن‌ها برجسته شده و ما به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توان آن را پنهان کرد و در حال حاضر فقط نگرانی جامعه دریایی از بحران خدمه است.

وی در ادامه گفت: حالا اینکه در آینده چه عواملی تغییر خواهد کرد همه کارشناسان در این موضوع توافق دارند که سفر‌ها دوباره برقرار خواهد شد و حرکت کشتی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. واکسن به اندازۀ کافی تولید و مردم جهان واکسینه خواهند شد و متأسفانه باید گفت که اشتغال در صنعت دریایی همانگونه در حال حاضر دچار چالش است در  دوران پسا کرونا هم  ادامه خواهد داشت، اما در حال حاضر زود است که بتوانیم بگوییم که بعد از کرونا چه اتفاقی خواهد افتاد. اما اطمینان دارم شرایط بهتری نسبت به این روز‌ها در انتظار جامعۀ دریایی است.

من معتقدم که جهان حمل‌و‌نقل دریایی به خود‌آگاهی و مسئولیت پذیری دربارۀ سلامتی افراد رسیده است پیامی که در این ارتباط  باید به مردم بدهیم آن است که باید سعی کنیم در دوران پسا کرونا یک اتفاق خوب بیفتد که لازمه آن تلاش‌های ما در دوران کرونا است. باید ببینیم چگونه می‌توانیم بیشتر از فنّاوری‌ها بهره ببریم و نشاط را دوباره به جامعۀ دریایی برگردانیم. این کار به برنامه‌ریزی نیاز دارد که باید از هم اکنون شروع شود.

آنچه که در حال حاضر حمل‌و‌نقل دریایی را آزار می‌دهد فرسودگی شغلی واقعی است که گرفتار آن هستیم باید همۀ تلاش‌ها بر این نکته استوار باشد که این فرسودگی شغلی از بین برود و مرحلۀ جدیدی آغاز شود، اما اعتراف می‌کنم  واهمه دارم از اینکه نسل جوانی که به دنبال کار در دریا هستند با مشاهدۀ بحران  تغییر خدمه رغبت و گرایش کمتری به این شغل نشان دهند. باید روی این موضوع بیشتر بیندیشیم.

وی در پایان گفت: باید ضمن توجه به سلامت روانی نسل جوان آنان را به آینده و دوران پسا کرونا امیدوار کنیم. بالاخره این نوید را به جامعۀ دریایی می‌دهم که شرایط در هر حال بهتر از امروز خواهد شد و صنعت دریایی شاهد یک دگردیسی  پر از امید خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار