۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵

میراث جهانی لنج‌سازی تقدیم کشور قطر شد

میراث جهانی لنج‌سازی تقدیم کشور قطر شد
رئیس هیئت مدیره اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی بوشهر معتقد است دولت با مصوبه حذف لنج‌های چوبی، میراث جهانی لنج‌سازی را دو دستی تقدیم قطر کرده است.
کد خبر: ۸۹۰۴۳

به گزارش مانا، سیدعلی موسوی گُمارانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه لنج‌داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر گفت:  یک دهه از ثبت پرونده «دانش ساخت و دریانوردی با لنج سنتی خلیج فارس» گذشته و میراث فرهنگی هیچ اقدامی برای حفاظت از این صنعت نکرده است.

وی افزود: اما حالا قرار نیست از میراث فرهنگی خرده گیریم که چرا بعد از گذشت یک دهه، ایران هیچ سهمی در صنعت پولساز دریانوردی ندارد، یا اینکه چرا ما هنوز یک موزه لنج نداریم، زیرا با مصوبه دولت درباره امحای لنج‌های چوبی صورت مساله به ضرر کشور پاک شد.

 رئیس هیئت مدیره اتحادیه لنج داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر ادامه داد: به بهانه جلوگیری از قاچاق و حریق، مصوبه امحای کشتی‌های چوبی را امضا کردند. آن هم در جلسه‌ای که حتی وزیر میراث فرهنگی زحمت حضور را به خود نداده بود.

موسوی عنوان کرد: طبق مصوبه‌ای که ۲۴ آذر امسال به تصویب هیئت وزیران رسید، قرار است در پنج سال تمام شناورهای چوبی و فایبرگلاس از بین بروند و با کشتی‌های آهنی جایگزین شوند.

وی بیان کرد: در این مصوبه آمده است که هیات وزیران برنامه جایگزینی شناور‌های سنتی تجاری (چوبی) و لنج فایبرگلاس تجاری با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن  را با هدف حذف ابزار قاچاق کالا از دریا، انتقال فعالیت‌های غیررسمی به رسمی و تجاری، رونق فعالیت‌های کشتی‌سازی داخلی و خدمات تعمیر و نگهداری آن‌ها و نیز افزایش ایمنی دریایی، به تصویب رسانیده است.

وی گفت: اما هیئت وزیران با امضای این مصوبه، میراث جهانی لنج‌سازی را دو دستی تقدیم قطر می‌کند.

آذر سال ۹۰، دانش سنتی لنج سازی و دریانوردی با لنج در خلیج فارس به تصویب سازمان جهانی یونسکو رسید اما پس از گذشت ۹ سال، ۲۴ آذر در جلسه هیئت دولت، امحای شناورهای چوبی و فایبرگلاس تصویب شد.

در این مصوبه آمده: هیئت وزیران برنامه جایگزینی شناورهای سنتی تجاری (چوبی و فایبرگلاس) با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن (لنج تجاری) را با هدف حذف ابزار قاچاق کالا از دریا، انتقال فعالیت‌های غیررسمی به رسمی و تجاری، رونق فعالیت‌های کشتی‌سازی داخلی و خدمات تعمیر و نگهداری آنها و نیز افزایش ایمنی دریایی، به تصویب رساند.

برنامه جایگزینی شناورهای سنتی تجاری که سال‌ها با مخالفت افراد مختلف رو به رو شده بود این بار در دولت دوازدهم به تصویب رسید.

تصویب این مصوبه در چند وقت اخیر با واکنش‌هایی رو به رو بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار