۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷

تأمین حقابه تمام تالاب‌های کشور تا سال ۱۴۰۰

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توافقات به عمل آمده با وزارت نیرو، حقابه تالاب‌ها تا سال ۱۴۰۰ محاسبه شده است.
کد خبر: ۸۹۰۲۸
تأمین حقابه تمام تالاب‌های کشور تا سال ۱۴۰۰
 
به گزارش خبرنگار مانا احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تالاب‌ها و پنجاهمین سال انعقاد کنوانسیون رامسر در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد بود با اشاره به غنی بودن ایران در زمینه تالاب ها، بیان داشت: کشور ما از ۴۹ نوع تالابی که در دنیا وجود دارد، ۴۱ نوع را داراست که این در نوع خود کم نظیر است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود سه میلیون هکتار تالاب در کشور ادامه داد: از این میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آن شامل ۲۵ تالاب در کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه سایر تالاب‌ها نیز از قابلیت ثبت شدن در کنوانسیون رامسر برخوردار هستند، تاکید کرد: کنوانسیون رامسر به عنوان اولین معاهده بین‌المللی در حوزۀ محیط زیست شناخته می‌شود که زمانی‌که این کنوانسیون شکل گرفت تنها ۱۸ کشور عضو آن بودند، اما اکنون این تعداد به  ۱۷۰ کشور رسیده است.

لاهیجان زاده با اشاره به کاهش بارش‌ها از ابتدای پاییز تا کنون و اثر مستقیم این امر در آب‌گیری تالاب‌ها، اذعان داشت: از ابتدای مهر ماه تا چهار بهمن امسال در کشور ۸۵.۵ میلیمتر بارش داشتیم که این میزان نسبت به میانگین بلند‌مدت ۱۷ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۰ درصد کمتر شده است.

وی در ادامه به وجود چالش‌های فراوان برای تالاب‌های کشور طی سال‌های گذشته اشاره کرد و بیان داشت: طی ۴۰ سال گذشته خشک شدن تالاب‌ها تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی را به دنبال داشته است که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به موضوع گرد و غبار در نقاط مختلف کشور اشاره کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه قانون حفاظت از تالاب‌ها جایگاه حقوقی محکمی را فراهم کرده است، یادآور شد:  با استفاده از این قانون می‌توان هرگونه تخریب در تالاب‌ها را جرم‌انگاری کرد.

وی یکی از اقدامات خوب سال‌های اخیر برای حفاظت و احیای تالاب‌ها را  حفاظت فیزیکی و  طرح‌های قرق در حاشیه تالاب‌ها اعلام کرد و بیان داشت: با این اقدام از برداشت‌های بی‌رویه جلوگیری به عمل آمد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به اقدامات این سازمان در احیای تالاب هامون اشاره کرد و گفت: از بین بردن موانع آبراهه‌های منتهی به تالاب هامون و بارش‌های خوب دو سال گذشته  سبب شد که ورود آب این تالاب تسهیل شود.

لاهیجان زاده همچنین از ساخت ۲۳۰ زیرگذر برای عبور آب ۴۰ دهنه پل برای آبرسانی  در تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت: این تالاب از وضعیت خیلی خوبی در حال حاضر برخوردار است.

وی در ادامه به حذف گونه‌های مهاجم در تالاب کشور به ویژه استان گیلان اشاره کرد و گفت: به منظور جمع آوری سنبل آبی و آزولا از تالاب انزلی با وزارت دفاع وارد قرارداد شده ایم و ۱۲ میلیارد تومان نیز اعتبار از سوی دولت به این پروژه تخصیص یافته است.

وی همچنین بر ضروت جمع‌آوری لاشۀ پرندگان در سطح تالاب‌ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری‌ها تاکید کرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به آبگیری ۹۵ درصدی تالاب شادگان اشاره کرد و گفت: در این تالاب عرصه‌هایی وجود داشت که طی ۲۰ سال گذشته به زیرِِِ آب نرفته بود، ولی هم اکنون تقریباً تمام عرصه‌های تالاب به زیر آب رفته است.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه ۹۵ درصد شادگان درحال حاضر زیر آب رفته است، تصریح کرد: در شادگان حتی عرصه‌هایی که طی ۲۵ سال اخیر زیر آب نرفته بودند، اکنون کاملاً آبگیری شده‌اند.

وی در ادامه به تصویربرداری هوایی از تالاب‌ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با این اقدام توانستیم تصویربرداری هوایی از تالاب‌های گمیشان، میانکاله انزلی و هورالعظیم را انجام دهیم.

لاهیجان زاده یادآور شد: همچنین موفق شدیم با استفاده از تصویر برداری هوایی، محدودۀ دقیقی که با سنبل آبی در تالاب انزلی احاطه شده است را شناسایی کنیم همچنین با استفاده از عکس‌های هوایی توانستیم حجم دقیق آب تالاب میانکاله را محاسبه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حقابه تمام تالاب‌ها را تعیین می‌کنیم، تصریح کرد: با توافقات به عمل آمده با وزارت نیرو، حقابه تالاب‌ها تا سال ۱۴۰۰ محاسبه شده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در راستای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: کاهش ۳۵ درصدی مصرف آب در باغ‌ها و مزارع کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه ضمن عدم تأثیر مخرب بر معیشت جامعه محلی، تأثیر بسزایی در احیای این دریاچه داشته است.

به گفته وی، تراز آب دریاچه ارومیه در تاریخ ۱۳ بهمن ماه به هزار و ۲۷۱ متر مکعب رسیده است و این در حالی است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ این میزان بادید به هزار و ۲۷۴ متر مکعب برسد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار