۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷

مالکیت شناور‌های صید ترال صدردصد ایرانی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شناور‌های صید ترال فعال در آب‌های جنوبی کشور به صورت صددرصد در مالکیت شرکت‌های داخلی قرار دارند.
کد خبر: ۸۸۹۶۱
مالکیت شناور‌های صید ترال صدردصد ایرانی است
 
به گزارش خبرنگار مانا، نبی اله خون‌میرزایی امروز در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت دهه  فجر برگزار شده بود به تلاش این سازمان در راستای توسعه و افزایش تولید پرورش ماهی در قفس‌های دریایی اشاره کرد و  گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در این حوزه انتظار می‌رود تا پایان سال با افزایش تولید ماهی از طریق پرورش در قفس باشیم.

رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد: در سه سال گذشته به دلیل مشکلات و محدودیت‌های منابع ارزی برای واردات نهاده‌های پرورش ماهی در قفس نتوانستیم به اهداف مورد نظر خود در برنامه دست یابیم، اما از نیمه ۹۸، روند بومی‌سازی تجهیزات پرورش ماهی در قفس را شروع کردیم و در حال حاضر بخش زیادی از تجهیزات بومی‌سازی شده است.

وی خاطرنشان ساخت: هم اکنون بیش از ۷۰ درصد تجهیزات پرورش ماهی در قفس توسط تلاش صنایع داخلی، بومی سازی شده است که امیدواریم در آینده نزدیک نیاز کشور به واردات تجهیزات پرورش ماهی در قفس به طور کامل برطرف شود.

خون میرزایی با اشاره به اینکه در حوزۀ پرورش ماهیان خاویاری و میزان تولید گوشت آن‌ها نیز برآورد افزایش تولید نسبت به سال گذشته را داریم، گفت: آمار دقیق این تولید نیز در پایان سال نهایی و اعلام می‌شود، اما طی ۹ ماهه امسال تولید خاویار پرورشی ۱۰ تُن برآورد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفته‌های خود در خصوص وضعیت صید ترال در آب‌های جنوبی کشور خاطرنشان ساخت: این امر به یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و رسانه تبدیل شده بود که همین امر باعث ورود کمیسیون کشاورزی مجلس به این بخش شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صید فانوس ماهیان متوقف شده است، تاکید کرد: این توقف تا پایان تحقیقات سازمان شیلات ایران در حوزه منابع و ذخائر دریا‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر روش جایگزینی برای صید ترال نداریم افزود: ما از مراکز تحقیقاتی می‌خواهیم که روش‌های جدیدی را برای صید ترال پیشنهاد دهند.

وی همچنین در خصوص هویت شناور‌های صید ترال اذعان داشت: همان طور که قبلاً اعلام کرده‌ایم این ناوگان‌ها در اختیار شرکت‌های داخلی هستند و هیچ یک مالکیت خارجی ندارند.

خون‌میرزایی همچنین از بکارگیری راهکار‌هایی همچون اجرای طرح مشاغل جایگزین برای افراد مشغول در صید ترال خبر داد و گفت: برای کاهش صید ترال برنامه‌هایی مانند طرح مشاغل جایگزین در نظر داریم که بر‌اساس آن صید در آب‌های دور جایگزین صید ترال در نزدیکی خط‌های ساحلی می‌شود.

به گفتۀ معاون وزیرجهاد کشاورزی کاهش ذخائر آبزیان در دریا‌های جنوب عوامل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها فعالیت کشتی‌های صیادی غیرمجاز و تغییرات اقلیمی است که موجب احساس خطر برای ما شده است.

وی در ادامه گفته‌های خود همچنین از افزایش ضریب خوداتکایی تخم چشم‌زده قزل‌آلا خبر داد و گفت: واردات تخم چشم‌زده در سال جاری کاهش داشته است.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به تولید ۴۹ هزار تُن میگوی پرورشی در سال جاری بیان داشت: این افزایش در شرایط کرونا در حالی است که سال گذشته ۴۶ هزار تُن میگوی پرورشی در استان‌های بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان تولید شده بود.

وی اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی‌های در حال انجام روند افزایشی تولید میگو در سال آینده نیز ادامه داشته باشد تا به اهداف برنامه ششم توسعه در این صنعت دست یابیم.

خون میرزایی در ادامه بر اهمیت افزایش تولید ماهی تیلاپیا تاکید کرد و بیان داشت: سال گذشته ۵۰۰ تُن از این گونه ماهی در کشور تولید شد و تا کنون شاهد تولید ۳۰۰ تُن ماهی تیلاپیا هستیم.

به گفته وی، با توجه به شرایط بسیار مناسب تولید این گونه ماهی با موافقت سازمان محیط زیست در حال حاضر تولید ماهی تیلاپیا در چهار استان مرکزی کشور که به آب‌های آزاد راه ندارند در حال انجام است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: تیلاپیا بعد از کپور‌ماهیان بیشترین میزان تولید انواع ماهیان را در دنیا به خود اختصاص داده به گونه‌ای که ۱۵۰ کشور به تولید انبوه این گونه ماهی مشغول هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار