۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰

بندر تاریخی گوران میزبان روز جهانی دریانوردی ۲۰۲۲

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم از میزبانی بندر تاریخی گوران برای میزبانی روز جهانی دریانوردی در سال ۲۰۲۲ میلادی خبر داد.
کد خبر: ۸۸۹۴۱
بندر تاریخی گوران میزبان روز جهانی دریانوردی ۲۰۲۲
 
علیرضا امری کاظمی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان جهانی دریانوردی، ایران میزبان روز جهانی دریانوردی در سال ۲۰۲۲ میلادی است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم، افزود: البته قرار بود ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی میزبان برگزاری مراسم مذکور باشد که به دلیل شیوع بیماری کرونا این مهم به سال ۲۰۲۲ موکول شد.

وی بیان داشت: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد قشم با سازمان بنادر و دریانوردی در تلاش هستیم، مراسم روز جهانی دریانوردی در بندر تاریخی گوران برگزار شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم، روستای گوران یکی از معدود نقاط کشور است که سابقه لنج سازی و ساخت شناور‌های چوبی را دارد و همچنان نیز به همان روش سنتی و قدیمی در حال ساخت و تعمیر لنج‌های قدیمی چوبی و سنتی هستند.

لازم به ذکر است، روستای گوران اولین مرکز ساخت لنج چوبی و مهد لنج سازی و دریانوردی قشم می‌باشد که تا به حال هویت سنتی خودش را حفظ کرده است.  این روستا از بزرگ‌ترین مراکز تولید و ساخت لنج‌های سنتی در ایران به شمار می‌آید.

گوران از دیرباز تاکنون مورد توجه ملوانان هندوستان، آسیای میانه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس است که با لنج‌های بادبانی خود جهت تجارت و بیشتر برای تعمیرات لنج در این بندر پهلو می‌گرفتند، بوده است.

روستای گوران را باید دروازه ورود به تاریخ دریانوردی خلیج فارس دانست،  چرا که ساخت لنج‌های چوبی به روش قدیمی و سنتی توسط نجاران بومی، فارغ از سیستم‌های اولیه و یا نوین نقشه کشی به صورت ذهنی در کارگاه‌های لنج سازی در حال انجام بوده و هم اکنون نیز ادامه دارد. عمر صنعت لنج سازی در این روستا به بیش از یکصد سال می‌رسد.

در این منطقه صنایع لنج سازی و مرتبط با دریانوردی فعال‌اند. شغل بومیان روستای گوران عموماً ساخت لنج است. گوران معبر تاریخی دریانوردی جزیره است و ساخت لنج‌های سنتی به همت ملوانان این منطقه آغاز شده بود و هنوز ادامه دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار