۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

رشد و پیشرفت‌های کشتیرانی و حمل و نقل دریایی عامل تحریم‌های اخیر

عادل نجف زاده درباره تحریم‌های آخر دولت ترامپ علیه مدیرعامل شرکت کشتیرانی گفت: ایران نه تنها دارای مزیت‌های بالایی در بخش کشتیرانی و حمل و نقل دریایی است بلکه در سال‌های اخیر این رشد و پیشرفت‌های کشتیرانی و حمل و نقل دریایی بود که عامل تحریم‌های اخیر شد.
کد خبر: ۸۸۹۴۰

رشد و پیشرفت‌های کشتیرانی و حمل و نقل دریایی عامل تحریم‌های اخیر

به گزارش مانا، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم های آخر دولت ترامپ علیه مدیر‌عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی دارای مزیت های بالایی در بخش کشتیرانی و حمل و نقل دریایی است. در سال های اخیر نیز این رشد و پیشرفت‌های کشتیرانی و حمل و نقل دریایی بود که عامل تحریم‌های جدیدتر این صنعت شد و در واقع خودکفایی در زمینه ساخت کشتی های حمل سوخت و... باعث شد تا استکبار جهانی را به این مسئله وا دارد تا این بخش از بدنه جمهوری اسلامی را تحریم و تهدید کند.

عادل نجف زاده با بیان اینکه ایران دارای مزیت بالایی از نظر حمل و نقل دریایی ، هوایی و زمینی است، به همین دلیل باید روی توسعه لجستیک، برنامه ریزی ویژه ای داشته باشد؛ گفت: موقعیت قرارگیری ایران عاملی است که می تواند کارکرد موثری در افزایش سهم جی دی پی کشور از حمل و نقل داشته باشد.

تحرکات مثبت در منطقه خلیج فارس

وی با اشاره به اینکه حوزه حمل و نقل دریایی کشور از نظر تحریم ها و نگاه ریاست جمهور قبلی دولت آمریکا با تلاطم هایی همراه شده بود، گفت: امیدواریم با توجه به تغییر دولت آمریکا و نظاماتی که در سطح بین الملل ایجاد شده است اتفاقات مثبتی در بخش حمل و نقل دریایی ایران رخ دهد.

نجف زاده با نگاهی به تحرکات مثبتی که در منطقه خلیج فارس رخ داده است اظهار کرد: به طور قطع ایجاد نظم جدید بین‌الملل و تامین امنیت خاورمیانه با حضور کشورهای منطقه با حفظ حرمت، باعث ایجاد آرامش نسبی در منطقه می شود و کمک می کند تا ایران و کشورهای همسایه بتوانند از مزیت واقعی حمل و نقل دریایی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی قدرت بخشی در مناطق آزاد و مناطق مکران و چابهار می تواند به معنای واقعی هم پیوندی ایران با اقتصادی جهانی ایجاد کند، گفت: در حال حاضر معتقدم نگاه به داخل و افزایش سهم ایران در اقتصاد جهانی می تواند نجات بخش اقتصاد لجستیک ایران باشد.

حمل و نقل دریایی ایران؛ تاثیر کرونا و تحریم ها

عضو  کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی ایران بر روی دو بخش انتقال سوخت و حمل کالاهای اساسی نقش موثری ایفا می کند، تصریح کرد: در حال حاضر بنادر، گمرکات و کشتیرانی کشور تحت تاثیر کرونا و تحریم ها تا حدودی آسیب دیده‌اند.

نجف زاده با بیان اینکه در شرایط کنونی باید امیدوار باشیم که کرونا برطرف شود و حمل و نقل دریایی در جهان بار دیگر رونق بگیرد، تصریح کرد: درباره لجستیک ایران تحریم های ضالمانه اثر منفی بیشتری نسبت به شیوع ویروس کرونا بر این حوزه داشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران باید به نقطه ای برسد که بتواند با کشورهای پیرامون یک اتحادیه منسجم حمل و نقل منطقه ای تشکیل دهد، اظهار کرد: به طور قطع سیاست گذاری جدید و اقدامات دیپلماتیک باید به گونه ای باشد که ایران با کشورهای مجاور بتواند همپیوندی های ایجاد کند که بتوانیم اتحادیه مشترک تشکیل دهیم و زمانی که این اتفاق رخ دهد به طور قطع سهم حمل و نقل در جی دی پی کشور افزایش می یابد.

نقطه هم پیوند با کشورهای دیگر

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد می تواند نقطه هم پیوند با کشورهای دیگر باشد، اظهار کرد: توسعه حمل و نقل به همراه توسعه مناطق آزاد می تواند مزیت های مشترکی را با کشورهای همسایه ایجاد کند اما این موضوع مستلزم تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای مجاور است.

به گزارش خبرگزاری موج، دولت ترامپ چند روز مانده به پایان کارش مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد تا به نوعی بتواند مقابل پیشرفت های اخیر توسعه حمل و نقل دریایی و صنایع دریایی ایران بایستد؛ به عبارت دیگر در چند سال گذشته دولت آمریکا بارها کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را مورد تحریم قرار داد، در حالی که این شرکت متولی حمل کالاهای اساسی برای مردم ایران بود.

البته این محدودیت ها نتوانست تاثیر چندانی بر ماموریت این شرکت داشته باشد و همواره در دو سال گذشته مبادلات کالاهای اساسی به درستی انجام شده و حتی ایران دستاوردهای خوبی نیز در زمینه ساخت شناور هم کسب کرده و بیشتر شناورهای بزرگ هم در ایران تعمیر و تامین قطعه می شوند و این از جمله اقداماتی بوده است که به شدت دولت ترامپ را عصبانی کرده بود./ منبع موج

ارسال نظرات
آخرین اخبار