۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
اواخر ماه جاری؛

چگونگی ورود آب دریای خزر به خلیج گرگان نهایی می‌شود

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب های معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در جلسه آتی ستاد ملی احیای تالاب های کشور که اواخر ماه جاری برگزار می شود، چگونگی تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر با ارائه گزارشی از سوی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور تعیین نهایی خواهد شد.
کد خبر: ۸۸۹۳۸

چگونگی ورود آب دریای خزر به خلیج گرگان نهایی می‌شود

مسعود باقرزاده کریمی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های سازمان حفاظت محیط زیست همواره مطرح بوده است.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب های معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: به همین منظور این پروژه مهم زیست محیطی به عنوان یکی از مهمترین اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست در ستاد ملی تالاب های کشور مطرح شده است.

وی  با اشاره به تصویب پروژه‌های کوتاه مدت و بلند مدت ارائه شده توسط محیط زیست به منظور احیای خلیج گرگان و میانکاله توسط ستاد ملی تالابهای کشور، گفت: به منظور احیای خلیج گرگان و میانکاله از سوی کارشناسان محیط زیست پروژه های کوتاه مدت تعریف شده و پروژه‌های بلند مدت نیز ظرف حداکثر پنج سال اجرایی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد شرایط مناسب برای ورود آب دریا به خلیج گرگان در رأس پروژه مذکور قرار دارد، یادآور شد: این امر با مطالعات صورت گرفته و نیز با همکاری دانشگاه و دستگاه‌های مختلف از جمله مؤسسه علوم اقیانوس شناسی محقق خواهد شد.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب های معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همچنین تامین آب مورد نیاز خلیج گرگان و تالاب میانکاله از طریق رودخانه های منتهی به تالاب های مذکور نیز در حال اجرایی شدن است، بیان داشت: این امر از طریق لایروبی این رودخانه‌ها محقق می‌شود.

باقرزاده کریمی تاکید کرد: به منظور اجرایی شدن پروژه‌های احیای خلیج گرگان و میانکاله تمام دستگاه‌های عضو ستاد ملی تالاب های کشور، موظف به انجام مصوبات این پروژه‌ها هستند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: مطالعات تکمیلی به منظور احیای خلیج گرگان و میانکاله توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور در حال انجام است.

وی اذعان داشت: در جلسه آتی ستاد ملی احیای تالاب‌های کشور که اواخر ماه جاری برگزار می شود، چگونگی تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر با ارائه گزارشی از سوی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور تعیین نهایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با پسروی آب دریای خزر و کاهش ورودی آب به تالاب میانکاله و خلیج گرگان، پدیده تالاب‌خواری در این منطقه رو به افزایش است، تاکید کرد: بدون شک تصمیم‌های اخذ شده در ستاد ملی تالاب‌های کشور در راستای جلوگیری از تالاب خواری در منطقه مذکور، نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب های معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار امیدواری کرد: با آغاز پرژوه‌های کوتاه مدت در آیندۀ نزدیک شاهد اثرات احیای خلیج گرگان و میانکاله باشیم.

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار