۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱

مالکان تانکر چشم انتظار بازاری متفاوت

در پی روند نزولی نرخ‌های کرایۀ حمل در ماه‌های پیش رو، انتظار نمی‌رود به این زودی‌ها، بازار به وفق مراد مالکان تانکر‌های حمل کننده نفت خام بچرخد. اما مالکان چشم امید به یک جهش در بازار تقاضای جهانی نفت دوخته‌اند.
کد خبر: ۸۸۸۹۰
مالکان تانکر چشم انتظار بازاری متفاوت
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، Drewry در نخستین تحلیل خود در سال ۲۰۲۱ میلادی از بازار تانکر نوشت: پس از اینکه مالکان تانکر‌های حمل نفت خام شش ماه دوم ۲۰۲۰ را با خاطرۀ خوبی سپری نکردند، حالا در انتظار یک جهش در بازار تقاضای جهانی نفت به سر می‌برند، این انتظار با معرفی واکسن کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها، قوت بیشتری به خود گرفته است. با این وجود گفته می‌شود مالکان فرصت تنفس در نیمۀ نخست ۲۰۲۱ نخواهد یافت، چرا‌که بهبود کُند تقاضای نفت و ظرفیت مازاد عظیم جلوی رشد نرخ کرایۀ حمل را خواهد گرفت.

این گزارش ادامه داد: علی‌رغم اینکه پیش‌بینی می‌شود، تقاضای نفت رشد پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز را در ۲۰۲۱ تجربه کند و بر این اساس دو سوم از کل ضرر متحمل شده در ۲۰۲۰ جبران شود که بخش اعظمی از این دستاورد در نیمه دوم ۲۰۲۱ به همراه یک جهش در فعالیت اقتصادی، رفع قرنطینه و فاصله اجتماعی به دنبال گسترش در تولید واکسن در سراسر جهان رخ خواهد داد، اما با این وجود، اخیراً بروز نوع جدیدی از ویروس کرونا که بسیار مسری و واگیردار است، موجب تشدید نگرانی پیرامون بهبود تقاضای نفت به ویژه در شش ماه نخست ۲۰۲۱ شده است.

شایان ذکراست با توجه به بهبود کُند تقاضا در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ و افزایش تولید نفت در لیبی، عربستان اعلام کرده است که به طور داوطلبانه تولید خود را یک میلیون بشکه در روز در ماه فوریه و مارس کاهش خواهد داد. اما نکتۀ قابل توجه اینکه، اگرچه کاهش داوطلبانه تولید نفت توسط عربستان به ایجاد توازن سریع‌تر در بازار نفت کمک خواهد کرد، اما در مجموع برای بازار تانکر منفی خواهد بود، چرا‌که تقاضای جذب شناور برای حمل نفت خام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار