۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸

صادرکنندگان چینی موقعیت خود را در تجارت جهانی تقویت می‌کنند

صادرکنندگان چینی علی‌رغم وجود کووید ۱۹ نسبت به تقویت موقعیت خود در تجارت جهانی تلاش و جدیت بیش از حدی از خود نشان می‌دهند. به گونه‌ای که در حال حاضر بندر شانگهای به عنوان شلوغ‌ترین بندر کانتینری جهان شناخته می‌شود.
کد خبر: ۸۸۸۷۶
صادرکنندگان چینی موقعیت خود را در تجارت جهانی تقویت می‌کنند
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، "David Uren" تحلیلگر ارشد دریایی در این زمینه گفت: انتظار می‌رود تولید اقتصادی و صادرات چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ برخلاف سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد رشد کند که چین با این کار قدرت انعطاف پذیری خود را دوباره برجسته می‌کند.

وی یاد‌آور شد: علی‌رغم اینکه چین اولین کشوری بود که ویروس کرونا در آنجا همه‌گیر شد و اقتصاد آن در سه ماهه اول ۲۰۲۰ به شدت  سقوط کرد، اما نشانه‌های بهبود از ماه ژوئن به بعد آغاز شد.

"David Uren" در ادامه گفت: آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهد علی‎رغم اینکه تجارت جهانی عمیقاً افسرده شده و تحت تأثیر کرونا قرار گرفته، اما صادرات چین هرماه بهتر شده است به گونه‌ای که ارزش صادرات چین در ماه نوامبر ۲۰۲۰ بیش از ۲۱ درصد بالاتر از مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بود.

بدین ترتیب چین با وجود رکود اقتصاد جهانی موفق شد به صادرات خود رنگ و بوی دیگری دهد و براساس ارزیابی اقتصاد‌دانان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار مازاد تجارت داشته باشد.

به گفتۀ وی براساس تحقیقاتی که انجام شده است چین ۲۷ درصد ارزش افزوده تولید جهانی را به خود اختصاص داده که ۱.۷ برابر بیشتر از آمریکا، ۲.۸ برابر بیشتر از ژاپن و چهار برابر بیشتر از آلمان است.

"کرگیبس" رئیس اتاق South China Morning Post در زمینۀ تلاش چین برای بازیابی اقتصاد و صادرات در سال ۲۰۲۱ گفت: چین به طور فزاینده‌ای به تأمین کنندۀ بی‌بدیل بسیاری از عناصر اصلی و مصرف کنندگان تبدیل شده است به گونه‌ای که بر‌اساس تحقیقات در حال حاضر این کشور از ۳۸۰۰ محصول شناخته شده و معروف جهانی تولید بیش از ۵۰  درصد آن را در اختیار دارد.

از سوی دیگر دو سوم بازار صادرات جهانی رایانه‌های کوچک را در دست دارد، این کشور به عنوان بزرگترین تولید کنندۀ تلویزیون حتی از کرۀ جنوبی پیشی گرفته و بیش از ۹۰ درصد تلفن‌های هوشمند جهان را تولید می‌کند به همین جهت این کشور در سال جدید میلادی تمامی تلاش خود را به کار خواهد گرفت برای اینکه بتواند دوباره  به قدرت جدی اقتصادی تبدیل شود.

وی در پایان گفت: واضح است که اقتصاد چین نیز ایراداتی دارد بدهی‌های سنگین، بنگاه‌های اقتصادی ناکار‌آمد دولتی، سالخوردگی جمعیت و آسیب‌های واردۀ ناشی از شیوع کووید ۱۹ که به تعطیلی بخش‌هایی از تولید و همچنین تعدیل نیروی انسانی منجر شد به عنوان نقاط ضعف اقتصاد چین قلمداد می‌شود، اما غروری که چینی‌ها در حال حاضر از عملکرد اقتصادی خود احساس می‌کنند منشوری برای خیز بلند صادراتی و کاهش تنش‌های تجارت جهانی در سال ۲۰۲۱ می‌باشد‍.
ارسال نظرات
آخرین اخبار