۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸

فشار بر ذخایر آبزیان خلیج فارس زیاد است

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: فشار ناوگان صید و صیادی بر ذخایر آبزیان صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس زیاد است از این رو شیلات مجوز و پروانه جدیدی را برای صید در این صیدگاه‌ها صادر نمی‌کند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۸۸۷۴
فشار بر ذخایر آبزیان خلیج فارس زیاد است
 
فتح الله ابوعلی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه صید دریایی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس هر سال رو به کاهش است افزود: برخی از گونه‌های آبزیان دریایی همچون شوریده و حلوا سفید در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس در خطر انقراض قطعی قرار دارند.

وی گفت: برای جلوگیری از انقراض گونه‌های آبزی دریایی باید ضمن کوچک سازی ناوگان صید و صیادی خوزستان که بیش از سه هزار فروند شناور و قایق صیادی است از قاچاق آبزیان نیز جلوگیری شود.

مدیرکل شیلات خوزستان همچنین اجرای منظم طرح "دریا بس" و جلوگیری از ورود شناور‌های صیادی خارجی به محدوده صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس نیز در صیانت از ذخایر آبزیان دریایی را یک ضرورت بیان کرد.  

ابوعلی افزود: برنامه‌های خوبی برای حفظ اشتغال موجود در دریا، بازسازی ذخایر دریایی، احداث بنادر صیادی و لایروبی آنان در نظر گرفته شده است که با مشارکت مسئولان محلی، جامعۀ صیادی و سازمان شیلات ایران این امر محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه سالانه بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تُن ماهی و میگو در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس صید می‌شود، افزود: برای حفظ اشتغال و صید موجود باید از فعالیت صیادان غیرمجاز در محدوده صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس جلوگیری شود.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه توسعه آبزی پروری به جای صید دریایی از سیاست‌های قطعی و اجتناب ناپذیر شیلات است، افزود: زیرساخت‌های هشت سایت پرورش ماهی متراکم گرمابی و سردابی جدید با ظرفیت ۸۰ هزار تُن در خوزستان در مرحله تدوین است.

 وی گفت: با راه اندازی سایت‌های جدید پرورش ماهی در خوزستان، تولید آبزیان پرورشی در خوزستان به دو برابر افزایش می‌یابد.
ابوعلی بیان کرد: خوزستان با تولید سالانه حدود ۷۰ هزار تُن ماهی گرمابی رتبه نخست آبزی پروری در کشور  را دارد و با توجه به پتانسیل‌ها  و ظرفیت‌های ارزشمند استان، توسعه پایدار آبزی پروری جزء اولویت‌های شیلات خوزستان است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار