۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
صادقی‌فر در گفتگو با مانا:

بندر چابهار رقیب ندارد/ کاهش حجم بار علت کُندی روند توسعه بندر چابهار

معاون اسبق امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندر چابهار به شرط رفع تحریم‌های ظالمانه راه خود را در میان بنادر منطقه پیدا می‌کند.
کد خبر: ۸۸۸۳۰

بندر چابهار رقیب ندارد/ کاهش حجم بار علت کُندی روند توسعه بندر چابهار

محسن صادقی‌فر در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه بندر چابهار موقعیت جغرافیایی و کارکرد ویژۀ خود را دارد موضوع رقابت بندر گوادر پاکستان با این بندر را رد و اظهار کرد: دسترسی‌های این دو بندر متفاوت هستند مثلاً بندر چابهار از دهه‌ها قبل به عنوان نقطه دسترسی کشورهای محصور در خشکی در شمال و شمال شرق ایران به آب‌های آزاد فرض شده که این مهم همچنان به قوت خود باقی است.
وی با تأکید بر اینکه ظرفیت واقعی بندر چابهار طی سال‌های اخیر به علت فشار تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد ایران معطل مانده است، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی وظایف خود را در ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و هچنین در نظر گرفتن انواع تخفیف‌های بندری تا حد بسیار زیادی در بندر چابهار انجام داده است اما به علت کاهش حجم ورود و خروج کالا از بنادر هم اکنون خطوط کشتیرانی ترجیح می دهند با بندر شهید رجایی کار کنند.
صادقی‌فر ادامه داد: تردد به بندر چابهار برای خطوط کشتیرانی علی‌رغم تخفیف‌های چشمگیری که سازمان بنادر برای آنها در نظر گرفته هنور صرفۀ اقتصادی ندارد به همین علت و برای بارگیری بار بیشتر بندر شهید رجایی مبدأ و مقصد اصلی آنهاست.
این فعال حوزۀ بنادر با اشاره به اینکه فقدان زیرساخت‌های مناسب شهری و رفاهی یکی دیگر از عوامل روند آرام توسعه بندر چابهار است، گفت: ایجاد زیرساخت های رفاهی در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی نیست بلکه سایر دستگاه ها باید در این جهت اقدام کنند.
وی به عدم توسعه یافتگی جاده‌های منتهی به بندر چابهار نیز اشاره کرد و افزود: در دسترس نبودن فرودگاه، ریل و جاده مناسب سبب شده که به طور مثال کامیون‌ها نتوانند به صورت دو سربار در این مسیر تردد کنند که همین امر به عنوان عاملی برای عدم استقبال بخش جاده‌ای از گسترش فعالیت در این مسیر است.
صادقی‌فر یکی دیگر از مهم‌ترین نیازهای زیرساختی بندر چابهار را توسعه زیرساخت انفورماتیک این بندر دانست و خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از فعالیت‌های بندری وابسته به ارتباطات الکترونیک با کیفیت است که می‌بایست در دسترس صاحبان کالا و فعالان بندری باشد.
معاون اسبق امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در پسکرانه بندر چابهار شرط لازم است اما کافی نیست، اظهار کرد: بندر چابهار به شرط رفع تحریم های ظالمانه راه خود را در میان بنادر منطقه پیدا می‌کند بنابراین در صورت عادی شدن روابط تجاری کشور می توان امید داشت که همزمان با بار داخلی بار ترانزیتی نیز در حجم وسیع به تنها بندر اقیانوسی کشور جذب شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های نهفته بندر چابهار بیش از این‌هاست، خاطرنشان کرد: این بندر در آینده می تواند به بندر اصلی کشور بدل شده و بار پس از تخلیه از کشتی های بزرگ در آن، به دیگر بنادر داخلی کاپوتاژ شود.
صادقی‌فر در پایان تاکید کرد: بندر چابهار شاید در حال حاضر مقصدی به صرفه برای خطوط کشتیرانی نباشد اما در صورت رفع تحریم‌ها و تکمیل پسکرانۀ آن به بندری ارزشمند برای پهلوگیری انواع شناورهای کوچک و بزرگ تبدیل خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار