۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
معاون سازمان توسعه تجارت:

۲۵ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از ایران صادر شد

معاون توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت، از ۲۵ میلیارد دلار صادرات از ایران به کشور‌های مختلف در ۹ ماه امسال خبر داد و گفت: میزان صادرات تا پایان سال به ۳۶ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۸۸۷۶۳
۲۵ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از ایران صادر شد
 
به گزارش خبرنگارمانا از بوشهر، مجتبی موسویان‌ریزی در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به رکود صادرات به سبب بیماری کرونا اظهار داشت: با وجود تحرم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، خوشبختانه در ۹ ماه امسال صادرات محصولات غیرنفتی از کشور نسبت به سال قبل وضعیت بهتری نشان می‌دهد.

وی، از فعال بودن بیش از ۹۰ درصد مرز‌های کشور خبر داد و بیان کرد: روند صادرات ایران به برخی از کشور‌ها که منفی بوده امسال مثبت شده است.

معاون توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت افزود: برخی از شرکای تجاری ایران مانند چین و عراق که هر کدام ۲۵ درصد صادرات ایران را جذب می‌کنند از شیب منفی به ملایم سوق یافته است و ۲۲ کشور هدف صادراتی که ۹۰ درصد صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند هفت کشور آن نسبت به سال گذشته با وجود تحریم‌ها و شرایط خاص کرونایی، مثبت و مابقی کشور‌ها اکنون روند صادرات از شیب شدید منفی به ملایم تبدیل شده است.

موسویان‌ریزی با بیان اینکه تمام کشور‌ها به سبب شیوع کرونا با کاهش ۱۰ درصدی صادرات نسبت به سال قبل مواجه شده‌اند، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود حداکثر تا پایان سال ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش صادرات داشته باشیم چراکه این ۱۰ درصد را تمام نهاد‌های بین‌المللی برای تمام جهان به سبب شیوع کرونا پیش‌بینی کرده‌اند.

وی، از ۲۵ میلیارد دلار صادرات از ایران به کشور‌های مختلف در ۹ ماه امسال خبر داد و خاطر نشان کرد: این میزان صادرات نسبت به دور مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش دارد که تا پایان سال این رقم به ۱۰ درصد می‌رسد.

معاون توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت از افزایش میزان صادرات تا پایان سال خبر داد و بیان کرد: در سه ماه زمستان هر ماه سه میلیارد دلار صادرات انجام می‌شود که میزان صادرات تا پایان سال به ۳۶ میلیارد دلار افزایش می‌یابد که نسبت به ۴۱ میلیارد دلار سال قبل حدود ۱۰ درصد به سبب شیوع کرونا کاهش دارد.

موسویان‌ریزی از رشد صادرات محصولات کشاورزی در ۹ ماه امسال خبر داد و افزود: برخی کالا‌ها به سبب ارزش گذاری گمرکی و یا قیمت‌های جهانی مانند محصولات پتروشیمی، در ۹ ماه امسال دچار کاهش شده، ولی بخش کشاورزی از رشد برخوردار بوده است.

وی، پسته، هندوانه، گوجه‌فرنگی و دیگر محصولات کشاورزی را از عمده صادرات بخش کشاورزی دانست و گفت: در این راستا سهم محصولات پتروشیمی قابل ملاحظه است.

معاون توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت، محصولات مواد معدنی و فرآوره‌های نفتی را از دیگر مواد صادراتی اصلی در ۹ ماه امسال دانست و تصریح کرد: حمایت از صادرات از برنامه‌های مهم این سازمان است که در این راستا هزینه‌های حضور در بازار‌های هدف و تعرفه‌ها به ویژه برای میگو و خرما کاهش یافته است.

موسویان‌ریزی با بیان اینکه برای صادرات میگو و خرما به قزاقستان و روسیه تعرفه‌های صادراتی کاهش یافته است گفت: بخشی از این حمایت‌ها به رایزن بازرگانی، کمک برای بسته بندی و فرآوری محصول و توسعه زیرساخت‌های صادراتی در گذرگاه مرزی بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد صادرات به کشور‌های همسایه است افزود: با توسعه زیرساخت‌ها در گذرگاه‌های مرزی زمینه تسهیل صادرات به این کشور‌ها فراهم می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار