۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶

واکنش آمریکا به توقیف کشتی کره جنوبی

واکنش آمریکا به توقیف کشتی کره جنوبی
آمریکا به آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد در فردو و توقیف یک کشتی کره جنوبی در آب‌های خلیج فارس واکنش نشان داد.
کد خبر: ۸۸۷۴۵

به گزارش مانا، رویترز دوشنبه شب به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد: ما نیز همچون جمهوری کره از ایران می‌خواهیم که این نفتکش را فوراً آزاد کند.

این سخنگو با تکرار ادعاهای بی اساس افزود: ایران همچنان حقوق و آزادی‌های تردد در خلیج فارس را تهدید می‌کند که این بخشی از یک تلاش آشکار برای وادار کردن جامعه بین المللی به کاهش فشار تحریم‌هاست.

نیروی دریایی سپاه پاسداران دوشنبه یک کشتی متعلق به کره‌ جنوبی را به دلیل آلودگی نفتی در آب‌های خلیج فارس توقیف و به بنادر کشورمان منتقل کرد. بر اساس اعلام نیروی دریایی سپاه،  شناور کره جنوبی از مبداء بندر الجبیل عربستان عازم کره‌ بود که به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی در خلیج فارس توقیف شد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه توقیف کشتی کره‌ای را فنی دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به ویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد و در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد نیز واکنش نشان داد.

به گزارش بامداد سه‌شنبه رویترز، این سخنگو در یک ادعای دیگر گفت: غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد در فردو توسط ایران یک تلاش آشکار برای افزایش کارزار اخاذی هسته‌ای است، تلاشی که همچنان شکست می‌خورد.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

در همین حال مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذر به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که یکی از بندهای ۹ ‌گانه آن دولت را مکلف می‌کند برای لغو تحریم‌ها «غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کرده و سازمان انرژی اتمی هم استفاده از سانتریفیوژهای نسل ۶ و هشت را در دستور کار قرار دهد».

مجلس دو ماه به دولت فرصت داده بود که در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا همکاری با آژانس را محدود کرده و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کند.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح روز جاری برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و موم سیلندر حاوی اورانیوم ۴.۱ درصد، مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار