۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
منتصرکوهساری به مانا گفت:

عزم سازمان بنادر برای توسعه حمل رو-رو در دریای خزر/ پرداخت تسهیلات به سازندگان کشتی رو-رو

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: توسعه مسیرهای رو-رو در دریای خزر نیازمند همکاری‌های بین بخشی است.
کد خبر: ۸۸۷۲۵
عزم سازمان بنادر برای توسعه حمل رو-رو در دریای خزر/ پرداخت تسهیلات به سازندگان کشتی رو-رو
 
فرهاد منتصر کوهساری در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه هم اکنون یک فروند شناور رو-رو در دریای خزر و بین بندر انزلی و آکتائو قزاقستان در حال خدمات دهی به کامیون‌های محصولات صادراتی و ترانزیتی است، تصریح کرد: پس از ایجاد مشکلاتی در مرز ترکمنستان برای ورود کامیون‌های ایرانی به این کشور با دستور وزیر محترم راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی موظف به راه اندازی خط رو-رو کامیونی بین بنادر انزلی و آکتائو شد که تا کنون طی دو سفر، ۱۶ دستگاه کامیون از این طریق جابه‌جا شده است.
وی با بیان اینکه شناور رو-رو مورد اشاره خارجی است، افزود: این شناور برای رفع مشکلات فعلی طی مذاکره‌ای که با مالک آن از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفت، چارتر شده که ظرفیت حمل ۳۶ دستگاه کامیون را در هر سفر دارد.
منتصرکوهساری در عین حال خاطر نشان کرد: در حال حاضر استقبال از این خط از سوی کامیون‌داران زیاد نبوده، اما امیدواریم به تدریج تقاضا افزایش یابد.
وی عامل اصلی استقبال اندک کامیون‌داران از خط رو-رو کامیونی در کوتاه مدت را عدم آشنایی آنان با مزایای این شیوه حمل دانست و گفت: کامیون‌ها چه حامل کالای صادراتی و چه ترانزیتی، به فراخور، در هر بار سفر خود باید از چند مرز مانند مرز کشور‌های ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان عبور کنند، اما با استفاده از خدمات رو-رو این تعداد مرز عبوری به نصف کاهش می‌یابد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه برخی کامیون‌داران و صاحبان کالا تصور می‌کنند که هزینه حمل و نقل دریایی بیشتر از مسیر جاده‌ای است، خاطر نشان کرد: مسیر دریایی با توجه به کاهش مرز‌های عبوری مزایای فراوانی از جمله کاهش استهلاک کامیون، کاهش مصرف سوخت، جلوگیری از خستگی رانندگان و در نهایت کاهش هزینۀ زمان را داراست.
وی با تأکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی برای رونق گرفتن این خط تا ۸۰ درصد در تعرفه‌های خدمات بندری تخفیف قائل شده است، ادامه داد: با در نظر گرفتن تمهیداتی از این دست تلاش کرده‌ایم تا حد ممکن پهلوگیری شناور رو-رو کامیونی با کمترین هزینه ممکن در بندر صورت گیرد و در عین حال کامیون‌ها به راحتی بتوانند وارد بندر شده و بارگیری شوند.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی رونق حمل و نقل رو-رو در دریای خزر و توسعه مسیر‌های رورو بین بنادر دریای خزر را نیازمند همکاری‌های بین بخشی دانست و تصریح کرد: متولیان و دست اندرکاران دولتی و غیردولتی حمل و نقل جاده‌ای در این زمینه نقش مؤثری دارند و می‌توانند با هدایت و ترغیب بخشی از ترافیک کامیون‌ها به سمت دریا ضمن ایجاد تعادل در هزینه‌های حمل، زمینۀ کاهش هزینه زمان در تردد کامیون‌ها را فراهم سازند.
وی با تأکید بر اینکه هم اکنون سالانه حدود ۹۰ هزار کامیون از طریق مرز ترکمنستان کالای صادراتی و ترانزیتی را حمل می‌کنند، افزود: حمل و نقل دریایی با استفاده از شناور‌های رو-رو کامیونی این قابلیت را دارد که در تمام بنادر شمال کشور به مقصد بنادر منطقه میزبان این کامیون‌ها باشد که نتیجه آن متعادل شدن هزینه‌های حمل و تسریع در به مقصد رسیدن ایمن کالاهاست.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی، در پایان اظهارات خود عزم این سازمان برای توسعه حمل و نقل رو-رو در دریای خزر را جدی اعلام کرد و ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد که از محل وجوه اداره شده تسهیلاتی به متقاضیان ساخت کشتی رو-رو در کشتی‌سازی‌های داخلی پرداخت کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار