۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
طی ۸ماه محقق شد؛

تجارت ۱.۴ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا

تجارت ۱.۴ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا
بر اساس آمار‌های منتشر شده، ایران در هشت ماه نخست سال جاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تجارت داشته است.
کد خبر: ۸۸۷۰۷

به گزارش مانا به نقل از ایرنا، اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی تهران آماری را منتشر کرده است که بر اساس آن، ارزش تجارت کالایی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بدون احتساب نفت خام طی هشت ماهه نخست سال جاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که حدود ۲.۸ درصد از کل ارزش تجارت کالایی ایران را تشکیل می دهد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است.

در هشت ماهه نخست سال جاری حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا بدون احتساب نفت خام به ارزش ۶۳۹ میلیون دلار به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ به لحاظ وزنی ۲۰ درصد و ارزشی ۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

طی این مدت صادرات ایران به دو کشور روسیه و بلاروس افزایش قابل توجهی از نظر وزنی و ارزشی داشته در حالیکه صادرات به سه کشور ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان با اُفت وزنی و ارزشی همراه بوده است.

سهم کشورهای اوراسیا از مجموع صادرات کالایی ایران طی هشت ماه سال جاری از نظر ارزشی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۸ تغییر معناداری نداشته و فقط با حدود ۰.۲ درصد افزایش به ۲.۴ درصد رسیده است.

در میان شرکای تجاری عضو اتحادیه اوراسیا، صادرات ایران طی هشت ماهه ۹۹ مربوط به کشورهای روسیه ۲۸۵ میلیون دلار و ارمنستان ۲۳۳ میلیون دلار بوده اما بیشترین واردات ایران نیز از کشور روسیه به ارزش ۷۲۷ میلیون دلار صورت گرفته است.

از کل صادرات ایران به پنج کشور اوراسیا طی هشت ماه سال جاری ۴۲۵ میلیون تن به ارزش ۳۳۰ میلیون دلار به اقلام کشاورزی و غذایی اختصاص داشته است که سهم این اقلام از کل صادرات ایران به پنج کشور اوراسیا از نظر وزن معادل ۳۲.۸ درصد و از نظر ارزشی برابر با ۵۱.۶ درصد است.

مقاصد اصلی صادرات کشاورزی و غذایی ایران در بین کشورهای اوراسیا، سه کشور روسیه با رقم ۲۴۶ میلیون دلار، قزاقستان با ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و ارمنستان با ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار هستند.

همچنین تراز تجاری ایران با کشورهای عضو این اتحادیه در هشت ماهه ۹۹ منفی بوده اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ میلیون دلار از کسری تراز تجاری کاسته شده و به نفع ایران بهبود یافته است.

بخشی از بهبود تراز تجاری ناشی از افزایش صادرات و کاهش واردات روسیه و بلاروس بوده و بخشی دیگر صرفا ناشی از کاهش واردات قزاقستان محقق شده است اما تراز تجاری ایران طی این مدت با کشورهای ارمنستان و قرقیزستان تضعیف شده است.

در مبادلات تجاری با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تراز تجاری ایران با روسیه طی هشت ماهه نخست ۹۹ نیز همچنان منفی و ۴۴۲ میلیون دلار به نفع روسیه است.

بر اساس این گزارش، از آبان ماه سال ۹۸ موافقت‌نامه تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا به امضا رسید که بر اساس آن ۸۶۰ قلم کالایی میان ایران و پنج کشور متحد اقتصادی مبادله می شود و در حال حاضر مذاکرات تجارت آزاد با این اتحادیه آغاز شده است.

اوراسیا که یک اتحادیه اقتصادی است، با حضور پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اصلی از سال ۲۰۱۵ کار خود را در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی، اقتصاد کلان و مهاجرت نیروی کار در جهت تجارت آزاد و موافقت‌نامه های تجاری با کشورهای دیگر آغاز کرد.

در ۹ ماهه سال‌جاری، ۱۱۰ میلیون تن کالا به ارزش ۵۲ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که سهم صادرات ۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.

مقایسه صادرات غیرنفتی ایران با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱۷ درصد و ارزش ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد اما در ماه‌های باقی‌مانده از سال همچنان به روند افزایشی خود ادامه می دهد.

همچنین واردات کالا از نظر وزن یک درصد و از لحاظ ارزش ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار