۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

کاهش ورودی فاضلاب به رودخانه کارون

مدیرعامل شرک آب و فاضلاب خوزستان از کاهش ورودی فاضلاب به رودخانه کارون با اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۸۶۶۷
کاهش ورودی فاضلاب به رودخانه کارون
 
صادق حقیقی پور در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: یکی از اهداف اصلی طرح جامع فاضلاب اهواز و کارون این است که ورود فاضلاب به رودخانه کارون در فاز اول حداقل به نصف برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از ۲۵ نقطه شرق و غرب اهواز فاضلاب وارد رودخانه کارون می‌شود ابراز امیدواری با اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز تا پنج سال آینده، ورودی فاضلاب به رودخانه کارون به صفر برسد.

حقیقی پور افزود: یکی از بزرگترین ثروت‌های خوزستان وجود رودخان کارون است که با اجرای طرح جامع فاضلاب، رودخانه احیا و عاری از آلودگی خواهد شد.

وی از تخصیص ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر انقلاب اسلامی برای اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز خبر داد و افزود: امسال ۵۰ میلیون یورو به حساب شرکت آب و فاضلاب واریز شده و ۵۰ میلیون یورو دیگر نیز سال آینده تخصیص و پرداخت خواهد شد.

در چهار دهه اخیر میزان آلودگی رودخانه کارون و ورود انواع آلاینده‌ها به این رودخانه، میزان آلودگی این پهنه بزرگ طبیعی کشور دستخوش تغییرات زیست محیطی شده است.

رودخانه کارون تا دهه ۴۰ برای کشتیرانی و تردد کشتی‌های تجاری مناسب بود، ولی هم اکنون  با چالش‌های زیست محیطی زیادی رو به رو است.

کاهش عمق، رسوب گذاری، افزایش شوری، کاهش آورد آب، ساخت سد‌های بزرگ در مسیر رودخانه و ورود انواع فاضلاب شهری، کشاورزی و بیمارستانی از مهمترین چالش‌های زیست محیطی رودخانه کارون است.

کارون که از مناطق مرکزی خوزستان عبور می‌کند پس از پیچ و خم‌های زیادی در خرمشهر به اروندرود محلق می‌شود واز آنجا راهی خلیج همیشه فارس می‌شود.

حیات اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی بیش از سه میلیون نفر در خوزستان به آب کارون وابسته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار