۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴

واکسن کرونا، ناجی بازار تانکر

واکسن کرونا، ناجی بازار تانکر
انتظار می‌رود به دنبال در دسترس قرار گرفتن واکسن کرونا، توان عملیاتی پالایشگاه‌ها افزایش و در نتیجه سبب رشد تقاضا برای جذب تانکر‌های حمل نفت خام شود.
کد خبر: ۸۸۵۷۷
به گزارش گروه بین‌الملل مانا Drewry نوشت: موج دوم ویروس کرونا در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا و اعمال قرنطینه در بخش‌های مختلف جهان، جلوی بهبود تقاضای نفت را گرفته است. با این وجود احتمال می‌رود توزیع واکسن کرونا و سرکوبی این ایپدمی، افزایش فعالیت فصلی پالایشگاه طی سه ماه نخست ۲۰۲۱ را به همراه داشته باشد که قطعاً به معنای نیاز بیشتر به جذب تانکر‌های حمل نفت خام و در نتیجه افزایش نرخ کرایۀ حمل است.

بر طبق گفته آژانس بین‌المللی انرژی IEA، پیش‌بینی می‌شود به دنبال رشد تقاضا، توان عملیاتی پالایشگاه‌ها در سطح جهانی، افزایش حدود سه میلیون بشکه در روز را طی سه ماه نخست ۲۰۲۱ تجربه کند. اما اگر موج دوم ویروس کرونا تقاضای نفت را از سمت صعودی به سمت نزولی بکشاند، قطعاً بهبود توان عملیاتی پالایشگاه‌ها کُندتر از آنچه پیش‌بینی شده است، خواهد بود.

علاوه بر این، از این نکته نیز نباید غافل ماند که تانکر‌های حمل نفت خام که به عنوان ذخیره کننده شناور مواد نفتی مورد استفاده قرارمی‌گیرند، به تدریج در حال بازگشت به خطوط برای فعالیت هستند، از این رو عرضۀ تناژ افزایش و در نتیجه موجب سرکوبی نرخ‌های کرایه حمل می‌شود. بر اساس برآورد IEA، در ماه اکتبر ۲۰۲۰، تعداد ۱۵۶ میلیون بشکه نفت خام در واحد‌های ذخیره کننده شناور نگه داشته شده بودند که نسبت به ماه سپتامبر، ۱۷ میلیون و ۸۰۰ بشکه نفت خام کمتر بوده است. آنچه مسلم است اینکه، بهبود در تقاضا به معنای کاهش ذخیره سازی شناور مواد نفتی خواهد بود.

این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه اگرچه افزایش تولید نفت لیبی، بازار نفت اشباع شده را مختل کرده است، اما برای مالکان افراماکس و سوئزماکس نعمت بزرگی به شمار می‌آید، نوشت: افزایش تنش‌ها بین اعضای اوپک و ناتوانایی آن‌ها در تصمیم گیری در خصوص افزایش تدریجی عرضۀ نفت می‌تواند آسیب بیشتری به پیکرۀ بازار نفت وارد کند.

لازم به ذکراست: بازار اوراق پس از اینکه ماه اکتبر را در سکوت مطلق سپری کرد، در ماه نوامبر رونق گرفت. انتظار می‌رود اوراق در ۲۰۲۱ جهش پیدا کند، چرا‌که بسیاری از شناور‌های قدیمی که در حال حاضر نفت را ذخیره می‌کنند، پس از تخلیه این محصول، به سمت یارد‌های اورق روانه می‌شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار