۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
راستاد به مانا گفت:

فعالیت پویای بنادر علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه/ همکاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در توسعه بندر راهبردی چابهار

فعالیت پویای بنادر علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه/ همکاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در توسعه بندر راهبردی چابهار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: حمل و نقل دریایی کشور علی‌رغم محدودیت‌های تحریمی فعال و پویا است.
کد خبر: ۸۸۵۲۹
محمد راستاد در گفتگو اختصاصی با خبرنگار مانا به مناسبت 26 آذرماه روز ملی حمل و نقل با تبریک این مناسبت به فعالان عرصه حمل و نقل کشور با بیان اینکه؛ کشور ما مانند تمام کشورهای بهره‌مند از دریا متکی به حمل و نقل دریایی است، به دور دوم تحریم‌ها طی چند سال اخیر از سوی دشمنان کشور اشاره و خاطر نشان کرد: در این جنگ اقتصادی هجمۀ بی‌سابقه‌ای متوجه حمل و نقل دریایی ایران شد.
وی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه، غیرعادلانه و البته غیرقانونی و یکجانبه آمریکا بخش‌دریایی را هدف گرفته چرا‌که صادرات، واردات و ترانزیت در کشور وابسته به حمل و نقل دریایی است.
راستاد با تاکید بر اینکه در همان روزهای آغازین تحریم‌ها هدف سازمان بنادر و دریانوردی فعال نگه‌داشتن حمل و نقل دریایی بود، تصریح کرد: با توجه به نقش کلیدی حمل و نقل دریایی در اقتصاد ایران، این سازمان در همکاری با دیگر فعالان این بخش تلاش خود را به برقراری کامل زنجیرۀ حمل و نقل دریایی معطوف ساخت.
معاون وزیر راه و شهرسازی کارکرد ذاتی سازمان بنادر و دریانوردی را افزایش کیفیت، بهره‌وری و رضایتمندی در خدمات بندری و دریایی و ارتقاء رقابت پذیری بنادر دانست و افزود: در شرایط تحریمی حفظ این کیفیت و کارایی اهمیت دو چندان می‌یابد بنابراین طی مدت اخیر سعی شد از تحمیل هزینه‌های ناشی از تحریم به صنعت کشتیرانی داخلی و صاحبان کالا جلوگیری شود.
وی به حداقل رساندن هزینه‌های حلقه بندری زنجیره حمل و نقل دریایی و ارتقاء بهره‌وری را از جمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد و گفت: با شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه با در نظر گرفتن تخفیف‌ها، مکانیزم حمایتی را تعریف کردیم که طی آن ذی‌نفعان مختلف از خطوط کشتیرانی گرفته تا صاحبان کالا از اثرات مثبت آن بهره‌مند شوند.
راستاد با موثر ارزیابی کردن این مکانیزم‌های حمایتی، افزود: خوشبختانه این حمایت‌ها با کیفیت قابل قبول اجرا شد و به ثمر رسید که حاصل آن را می توان در فعال و پویا بودن حمل و نقل دریایی کشور علی‌رغم محدودیت‌های تحریمی مشاهده کرد.
وی در ادامه اظهارات خود با تاکید بر اینکه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در حفظ پویایی بنادر محدود به برنامه‌های حمایتی نیست، خاطر نشان کرد: با وجود تحریم ها موفق شدیم تداوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای را تداوم ببخشیم؛ همچنین در زمینۀ نگهداری زیربنا، روبنا و تجهیزات نیز توفیقات خوبی حاصل شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یکی از دستاوردهای مهم کشور را خودکفایی در عرصه دانش و تولید دانست و تصریح کرد: در زمینۀ تامین تجهیزات، امکانات، دانش و تخصص و دیگر ملزومات یک بندر تجاری به حد اعلاء رسیده‌ایم و حداقل وابستگی را در این حوزه داریم.
وی ادامه داد: در زمینه طراحی، مطالعه و احداث طرح های زیربنایی بنادر کاملاً متکی به توان داخلی هستیم و در زمینۀ تجهیزات نیز با اقدامات خوبی که صورت گرفته برخی از تجهیزاتی که سابقاً و به طور عمده وارداتی بودند در داخل کشور و با همت تولیدکنندگان داخلی تولید و به بهره‌برداری رسیده است.
راستاد یکی از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای که در سازمان بنادر و دریانوردی در زمان تحریم‌ها در حال اجراست را فاز 3 بندر شهید رجایی اعلام کرد و گفت: این پروژه راهبردی که ظرفیت این بندر را به حدود هشت میلیون TEU کانتینر می‌رساند به خوبی در حال پیشرفت است و امیدواریم حدود 900 متر از 1400 متر اسکله آن که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت تا 18 هزار TEU را دارد تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد.
وی دیگر پروژۀ مهم در بندر شهید رجایی را ساخت سه پست اسکله نفتی در این بندر دانست که آنها نیز تا پایان سه ماهه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمام ترمینال کانتینری و چند منظوره بندر چابهار، شامل تاسیسات روبنایی و برخی تجهیزات تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است، افزود: در بنادر دیگر نیز طرح های کوچک و بزرگی در حال اجرا هستند و برخی نیز در همین زمان تحریم به بهره‌برداری رسیده‌اند.
وی یکی از بارزترین اقدامات صورت گرفته در زمینۀ تامین تجهیزات بندری با توان داخلی را بهره‌برداری از جرثقیل‌های دروازه ای(RTG) در بندر شهید رجایی اعلام کرد و گفت: 15 دستگاه از این جرثقیل‌ها در این بندر به نصب و بهره‌برداری رسیده است که همگی ساخت تولیدکنندگان داخلی است، همچنین سه دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی تولید صنایع داخلی برای نصب در بندر شهید رجایی تکمیل شده‌اند.
راستاد در این رابطه ادامه داد: در مجموع و با اتکا به توان تولید داخل و ظرفیت‌های موجود، خوشبختانه در زمینه تجهیزات و زیرساخت‌ها در سخت ترین شرایطی که تلاش می‌شد از حرکت بایستیم موفق به پیش بردن امور شدیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با همکاری‌ها با ناوگان ملی در دوران تحریم نیز گفت: در اقدامی مهم خوشبختانه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به خوبی به بهره‌گیری از پایانه مهم بندری چابهار توجه نشان داد و خط کانتینری فعالی را در این بندر راه اندازی کرده است البته دیگر شرکت‌های این گروه در زمینه سایر فعالیت‌های بندری در بندر چابهار فعال هستند.
وی در ادامه وضعیت بندر چابهار را رو به رشد ارزیابی و تصریح کرد: روندها در این بندر با کشورهای عضو تفاهم‌نامه چابهار یعنی هند و افغانستان به خوبی پیش می‌رود و شاهد بهبود و ارتقاء میزان ترانزیت این کشورها از طریق بندر چابهار هستیم.
راستاد با اشاره به پروژه راه آهن چابهار-زاهدان، افزود: این پروژه نیز با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و طبعاً با اتصال بندر چابهار به راه آهن مزیت‌های جدیدی به این بندر اضافه خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره توسعه حمل و نقل دریایی دریای خزر به ویژه حمل و نقل کانتینری در این دریا به واسطه عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز خاطر نشان کرد: برای اینکه توسعه حمل و نقل کانتینری فصل جدیدی از تجارت بین کشورهای اوراسیا ایجاد کند و اینکه این نوع حمل و نقل که خلاء آن در دریای خزر احساس می شد، از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تخفیف‌های خوبی برای شناورهای کانتینربر در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه توسعه زیرساخت و تجهیزات اقدامات خوبی در بنادر شمالی صورت گرفته است، تصریح کرد: خوشبختانه دو بندر آستارا و فریدون‌کنار که تحت راهبری بخش خصوصی خصوصی قرار دارند توانستند توفیقات خوبی را حاصل کنند این در حالی است که بندر امیرآباد نیز از نظر میزان تخلیه و بارگیری به عنوان سومین بندر کشور شناخته شده است که بیانگر ظرفیت های بزرگ دریای خزر در زمینه تجارت دریایی است.             
ارسال نظرات
آخرین اخبار